To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Praca przedstawia metody wykorzystywane w procesie uczenia się, cele kształcenia, sześć typów uczenia się Roberta Gagné, oraz zasady wykorzystywane przez nauczycieli w pracy dydaktycznej.
(…)
…. Proces kształcenia ( czyli proces nauczania - uczenia się) wymaga wspólnego zaangażowania nauczyciela i ucznia. Nauczyciel będzie miał ograniczone możliwości w kierowaniu procesem uczenia się ucznia, gdy napotka z jego strony opór i niechęć do zdobywania wiedzy. Ponieważ każdy uczeń jest inny, a treści dydaktyczne dotyczą różnorodnej tematyki, zostały stworzone metody nauczania, których celem jest ułatwienie procesu kształcenia.
Przez metodę nauczania rozumiemy „ systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający osiąganie celów kształcenia, inaczej mówiąc, jest to wypróbowany układ czynności nauczycieli i uczniów realizowanych świadomie w celu spowodowania założonych zmian w osobowości uczniów”. Nauczyciel powinien dobierać odpowiednie metody biorąc pod uwagę wiek uczniów…
… w celu wyjaśnienia tego przypadku. Nauczyciel podaje temat, a uczniowie sami zadają pytania w zależności co ich najbardziej interesuje, dyskutują na ten temat i wspólnie znajdują rozwiązanie. Nie musi to być jednomyślne rozwiązanie ponieważ w głównej mierze chodzi o znalezienie różnic i wykrycie ewentualnych błędów w rozumowaniu uczniów.
Trzecia metoda, czyli metoda sytuacyjna jest zbliżona do metody…
… ten typ uczenia się gdy uczniowie potrafią wykazać (za pomocą słów), że rozumieją dane pojęcie, np. porównując dwa klocki powiedzieć, który z nich jest większy.
Piątym typem są reguły. Reguły to relacje między pojęciami. W tym typie uczenia się ważna jest relacja między pojęciami wchodzącymi w skład reguły. W regule „Słodycze kosztują pieniądze” najważniejsze jest, aby uczeń potrafił powiedzieć co to są słodycze, pieniądze i koszt i aby wiedział, że potrzebuje pieniędzy do ich kupienia.
Szóstym, a zarazem ostatnim typem uczenia się są reguły nadrzędne składające się z dwóch lub większej ilości prostszych reguł. W typie tym do rozwiązania problemu trzeba zrobić użytek z prostych reguł i z nich utworzyć regułę nadrzędną.
Sześć typów uczenia się można wykorzystać jako podstawę do formułowania konkretnych…
… umiejętności intelektualnych, które dzieci mają sobie przyswoić. Pomaga ona również zorientować się, czego dziecko powinno się uczyć najpierw.
Bardzo dużą rolę odgrywa aspekt wielostronnego nauczania - uczenia się. Termin ten został wprowadzony do literatury przez Wincentego Okonia i oznacza „złożony proces rozwoju człowieka, dokonujący się pod wpływem kształcenia, i to nie tylko szkolnego nauczania i uczenia…
… w kierowaniu procesem uczenia się , jest wyznaczenie celów kształcenia. Celami kształcenia nazywamy „zamierzone osiągnięcia uczniów, to jest oczekiwane wyniki uczenia się.” Cele można definiować i porządkować, a narzędziami ich porządkowania są taksonomie celów kształcenia. Taksonomia to „hierarchiczna klasyfikacja celów określonej dziedziny: motywacyjnej, praktycznej lub intelektualnej.” Cele akcentują…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)