To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ELEKTRONICZNE KARTY BANKOWE
Elektroniczne karty bankowe są najbardziej rozpowszechnionym produktem elektronicznym na rynku bankowości w Polsce. Lecz dopiero transformacja systemu gospodarczego na początku poprzedniej dekady stworzyła odpowiednie warunki do dynamicznego rozwoju instytucji kart. Karta bankowa to standaryzowana karta wydana przez emitenta (bank) w ramach funkcjonującego systemu rozliczeń (np. VISA) posiadaczowi, który za jej pomocą ma możliwość dokonywania operacji typu transferowego (np. płatności bezgotówkowej). Kartami można regulować wszelkie płatności: od zakupów w sklepach, supermarketach, stacjach benzynowych po rachunki w restauracjach. Umożliwiają one nie tylko płatności w placówkach handlowo-usługowych, ale także wypłaty z kont bankowych, przyjmowanie depozytów gotówkowych, wydawanie dyspozycji transferu pieniędzy, wydruki wyciągów bankowych itp. Karta elektroniczna chroniona jest z reguły PIN'em - specjalnym numerem (kodem) składającym się najczęściej z czterech cyfr, który jest generowany przez Bank do każdej wydawanej przez niego karty (za wyjątkiem nielicznych kart, do których nie ma konieczności generowania kodu PIN). Kod ten służy do potwierdzania transakcji wykonywanych w bankomatach i niektórych punktach handlowo-usługowych wyposażonych w specjalne terminale POS. Dokonując transakcji w takich miejscach podajemy kod PIN potwierdzając, że transakcje wykonuje posiadacz karty. W miejscach gdzie do dokonania transakcji kod PIN nie jest wymagany, sposobem potwierdzenia jest złożenie przez posiadacza karty podpisu zgodnego z wzorem podpisu umieszczonym na karcie. Pierwszą polską kartą płatniczą była wydana w 1991 roku przez Bank Inicjatyw Gospodarczych - karta VISA Business. Jednak akceptacja płatności z użyciem kart w Polsce rozpoczęła się dużo wcześniej, już w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Całością obsługi kart płatniczych, przeprowadzaniem autoryzacji i rozliczeń transakcji oraz pozyskiwaniem i obsługą punktów handlowo-usługowych zajmowało się wtedy przedsiębiorstwo państwowe - Polskie Biuro Podróży ORBIS. Wówczas zaczęto podpisywać umowy z poszczególnymi systemami płatniczymi na akceptację kart przez nie wydawanych. W Polsce zaistniała możliwość dokonywania płatności następującymi kartami: od 1968 roku - kartami Diners Club od 1971 roku - kartami American Express od 1973 roku - kartami Carte Blanche od 1974 roku - kartami Bank AmeriCard (od 1977 - VISA)
od 1975 roku - kartami Access, Eurocard oraz MasterCharge (od 1983 - MasterCard)
od 1986 roku - kartami JCB Historia centrum rozliczeniowego prowadzonego przez ORBIS kończy się w grudniu 1990 roku, kiedy centrum zostało wyodrębnione ze struktur przedsiębiorstwa ORBIS. Od stycznia 1991 roku rozpoczęło niezależne funkcjonowanie pod doskonale dziś znaną nazwą PolCard. Obecnie PolCard SA jest spółką akcyjną, której udziałowcami jest kilka dużych polskich banków, min. Bank Pekao SA (największy udziałowiec), Powszechny Bank Kredytowy SA, BIG Bank SA czy Bank Rozwoju Eksportu SA oraz również w niewielkiej już części ORBIS. PolCard SA zajmuje się nie tylko prowadzeniem centrum rozliczeniowego i akceptacją kart płatniczych, ale również współpracuje z wieloma bankami w Polsce, z którymi prowadzi współpracę w zakresie wydawaniu i obsługi kart płatniczych, obsługi sieci bankomatów czy prowadzeniem międzybankowego systemu rozliczeń transakcji kartowych. Prócz tego centrum rozliczeniowego działają także inne, m. in.: eCard SA (wyłącznie płatności przez inter
(…)
…. Dziś określenie "karta płatnicza" na stałe weszło zarówno w powszechny jak i oficjalny język bankowy i zastąpiło popularne określenie "karty kredytowej", którym kiedyś bardzo często, aczkolwiek błędnie nazywano wszelkie karty, niezależnie od tego jakie funkcje posiada karta oraz jaki jest jej sposób rozliczania transakcji. Przykłady: karty płatnicze VISA Electron mBank'u, Maestro PeKaO SA. Karty debetowe
Karta debetowa (ang. Debit Card) funkcjonuje na zasadzie rozliczenia transakcji wykonanej z użyciem karty natychmiast po otrzymaniu przez bank informacji o jej przeprowadzeniu. Oznacza to, że rachunek posiadacza karty, który wykonał transakcję z użyciem karty debetowej, zostanie obciążony przez bank natychmiast jak tylko informacja o transakcji dotrze do banku. Okres ten zależy jednak od wielu czynników, np…
… sprawdzenia tożsamości posiadacza takiej karty. Służą one do sprawdzenia tożsamości klienta banku podczas realizowania przez niego operacji w oddziale banku. Karta identyfikacyjna może być zastosowana zamiast albo oprócz tradycyjnych metod identyfikacji posiadacza (sprawdzenie wzoru podpisu, sprawdzenie dokumentu tożsamości). Zastosowanie kart identyfikacyjnych nie tylko upraszcza i skraca proces sprawdzenia…
… przekracza ofertę tradycyjnych sklepów. Wraz z rozwojem sklepów internetowych zwiększa się liczba osób pragnących dokonywać transakcji w sieci internet. W tym celu organizacje płatnicze wraz z bankami opracowały nowy sposób dokonywania transakcji - właśnie z użyciem wirtualnej karty. Zastosowanie karty wirtualnej nie niesie jednak żadnych dodatkowych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo sklepu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)