WYKŁAD 10 20.12.2010r. 1. Kapitalizm kantowski: Teza: Korporacja powinna działać na rzecz wszystkich interesariuszy, nie tylko maksymalizować zyski, czyli działać wyłącznie na rzecz właścicieli (akcjonariuszy)
Uzasadnienie: Jeśli firma dąży wyłącznie do maksymalizacji zysku, to znaczy, że przedkłada korzyści jednej grupy interesariuszy (właścicieli, akcjonariuszy) ponad korzyści innych grup interesariuszy.
Przedkładanie korzyści jednej grupy interesariuszy ponad korzyści innych grup oznacza, że traktuje się te pozostałe grupy instrumentalnie (wyłącznie jako środek do celu).
Nie należy traktować nikogo wyłącznie jako środek do celu dla innych ludzi.
Przesłanie 2) i 3) odwołują się do formuły człowieczeństwa (dlaczego kapitalizm kantowski?)
2. Interpretacja utylitarystyczna: 1) Sformułowanie alternatyw (np. A, B, C).
2) Ustalenie interesariuszy.
3) Ustalenie kosztów i korzyści, jakie osiągną interesariusze przy każdej z alternatyw (oczekiwań interesariuszy).
4) Podsumowanie kosztów i korzyści, dotyczących każdej z alternatyw.
5) Wybór alternatywy przynoszącej najwięcej korzyści.
Wcześniejsze podejście chroni grupy interesariuszy, o tyle utylitaryzm nie ma takiego podejścia (nie ma zbudowanej zapory by chronić niektórych grup). Utylitaryzm nakazuje zrobić bilans zysku i strat należy to podejście rozszerzyć by podać zyski i straty każdej grupy interesariuszy.
3. Protagoniści i antagoniści CSR Biznesem biznesu jest biznes - zysk jest celem działalności gospodarczej. Menedżer powinien zajmować się pomnażanie zysku. Jeśli będzie miał inny cel to nie będzie to główny cel przedsiębiorstwa, ponieważ byłoby to sprzeczne z istotą działalności firmy i psuje mechanizm wolnorynkowy. Odpowiedzialność nie formułuje celów biznesu lecz postuluje zasady ich realizacji - taki zarzut przypisuje im coś co w rzeczywistości nie twierdzą. Nie chcą by firma przestała interesować się zyskiem, lecz chcą by firma realizowała to w sposób społecznie odpowiedzialny. Przykład samochód jazda do domu samochodem (cel główny dom, zasady przestrzeganie zasad ruchu drogowego) CSR jest zbyt kosztowne - jeśli my przestrzegamy zasad a konkurencja nie to będziemy mieć gorzej. Przykład wycofanie produktów ze sklepików szkolnych, efekt weszła konkurencyjna firma CSR jest długoterminową inwestycją - jak każda inwestycja wymaga nakładów, ale po pewnym czasie się to zwraca. Na giełdzie pewne firmy są grupowane na indeksy firm odpowiedzialnych społecznie. Menedżer ma dbać o interesy właścicieli
(…)
… ich jest odbudowa lub utrzymanie pozytywnego wizerunku firmy. Przykład reklama samochodu z modelką. Modelka jako CSR, która ma zwrócić uwagę. Większość firm traktuje CSR jako środek podnoszenia swojego prestiżu. CSR jest PR, reklamą, itd. Nie oznacza to, że wszyscy tak robią.
4. Popularyzacja idei CSR:
Manifest z Davos (1973 r.) - 2 kwestie: zadanie kierownictwa przedsiębiorstwa nie jest tylko osiąganie zysku…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)