Kapitał intelektualny - Nawigator skandi

Nasza ocena:

5
Pobrań: 56
Wyświetleń: 1477
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Kapitał intelektualny - Nawigator skandi - strona 1 Kapitał intelektualny - Nawigator skandi - strona 2 Kapitał intelektualny - Nawigator skandi - strona 3

Fragment notatki:

Kapitał intelektualny - wszystko, co tworzy reputację zależy od Lidzi. Ludzie są źródłem kapitału intelektualnego.
Kapitał intelektualny:
- to materia intelektualna, która została zmaterializowana, uchwycona i wykorzystana do stworzenia wysokowartościowych aktywów
- to wiedza posiadająca możliwość przekształcenia w wartość
- to wiedza, doświadczenie, technologia, relacje z klientami i profesjonalne umiejętności, które dają organizacji przewagę konkurencyjną na rynku
- to suma istniejących w firmie wysp wiedzy, a zadaniem firmy jest stworzenie między nimi powiązań i koordynacja wiedzy pracowników w celu odnoszenia przez firmę korzyści
Struktura kapitały intelektualnego (struktura skandi)
- podział na:
* kapitał ludzki - obejmuje kompetencje, postawy, zdolności intelektualne oraz indywidualne osobiste umiejętności, doświadczenie i wykształcenie poszczególnych pracowników
* kapitał strukturalny - wiedza organizacji, nie zależy od fluktuacji pracowników, jest własnością organizacji, wynika z historii firmy, jej doświadczeń i jest zapisany w procedurach i technologiach wykorzystywanych w firmie. Dzieli się na:
a) kapitał relacyjny - obejmuje sieci relacji przedsiębiorstwa z otoczeniem (relacje zewnętrzne)
b) kapitał organizacyjny - wszystkie wewnętrzne zasoby przedsiębiorstwa i sposób ich zorganizowania. Dzieli się na:
1. kapitał innowacyjny - własność intelektualna - patenty, licencje; aktywa niematerialne
2. kapitał procesów - wewnętrzna organizacji
Nawigator skandi jako model zarządzania kapitałem intelektualnym.
Składa się z 5 obszarów koncentracji (wywodzi się z nich wartość kapitału intelektualnego):
obszar finansowy - bazuje na przeszłości firmy
obszar klientów - dotyczy bieżącej działalności firmy, są traktowane…?
obszar procesu - jako element kapitału strukturalnego
obszar rozwoju - dotyczy przyszłości (element kapitału strukturalnego) pokazuje jak przedsiębiorstwo przygotowuje się do przyszłości i czy efektywnie odrzuca się przeszłość
obszar ludzki - jedyna aktywna siła, która może oddziaływać na wszystkie inne obszary, obejmuje zaangażowanie firmy by rozwijać/doskonalić cechy ludzkie
Zarządzanie przez nawigator
Nawigator umożliwia pomiar przy pomocy rozbudowanego zestawu wskaźników.
Wskaźniki związane z finansami - rentowność zysku, poziom aktywów itp.
Wskaźniki związane z klientami - mogą być wyrażone w jednostkach pieniężnych, % itp. Dzielą się na:
Typ klienta
Przywiązanie klienta do firmy
Zaangażowanie klienta w działania przedsiębiorstwa
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz