Strategia skandalu - Kabaret Metafizyczny i Polka Manueli Gretkowskiej Skandal w literaturze jest tematem, należącym do grupy tych nieobliczalnych, a z pozoru oczywistych. Charakterystyka skandalu wymusza przekroczenie ściśle rozumianej nauki o literaturze, a próby jego zdefiniowania pozostają daremne. Jest on przecież tym, co szokuje czytelnika, nie mówiąc już o tym, że skandal jest czymś, co istnieć nie powinno. W strategię skandalu doskonale wpisuje się polska pisarka, feministka i założycielka Partii Kobiet - Manuela Gretkowska. Od zawsze bulwersuje ona polską opinię publiczną erotyzmem i prostolinijnością swoich tekstów, "straszy" feminizmem, ignorowaniem kanonów literackich oraz szydzeniem z narodowych świętości. Gretkowska urodziła i wychowała się w Łodzi. Ukończyła filologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Wyjechała do Paryża, gdzie studiowała antropologię, jednocześnie imając się różnych zajęć, a swe doświadczenia z emigranckiego losu spisała w pierwszej powieści My zdies' emigranty. (1991) . Następną książką pisarki był Tarot paryski(1993), która jest opowieścią o współczesnej cyganerii paryskiej. Również kolejna powieść - Kabaret metafizyczny(1996)-rozgrywa się w stolicy Francji pod koniec XX wieku. Po przeczytaniu Podręcznika do ludzi (1996) krytycy oznajmiają zwrot w pisarstwie Manueli Gretkowskiej, a ona sama została uznana za postmodernistę. Książka ta obnaża nasze narodowe słabości, tradycjonalny światopogląd i uprzedzenia.. W roku 1997 pisarka wyjechała do Szwecji, gdzie wydała kilka opowiadań zebranych w książce Namiętnik (1998), relacje ze światowych podróży Światowidz (1998) oraz felietony pod wspólnym tytułem Silikon (2000). Najnowsza twórczość Gretkowskiej skłania się ku prozie osobistej, niemal intymnej. Polka (2001) była dziennikiem ciąży pisarki, zaś Europejka (2004) przynosi dowcipny obraz zmieniającej się Polski widziany oczami Gretkowskiej - intelektualistki. W 2003 roku autorka wraz z partnerem Piotrem Pietuchą napisała Sceny z życia pozamałżeńskiego. Jej ostatnie powieści to Kobieta i mężczyźni(2007), Na dnie nieba(2007) i Obywatelka (2008). Proza Manueli Gretkowskiej unika patetycznego języka, bliżej jej do lekkości i uszczypliwości eseju. Atmosfera skandalu towarzysząca jej kolejnym książkom, głęboko wniknęła w charakterystykę dorobku artystycznego tejże pisarki, która nie zważając na nastroje polityczne w kraju, zawsze pisała to, na co miała ochotę, a ostre, feministyczne teksty stały się jej znakiem rozpoznawczym. Takie pisarstwo służy zwróceniu uwagi czytelnika na sprawy poruszane w sposób bezpośredni i bez zbędnych ozdobników. Konkretne problemy, konkretne sytuacje spisane w konkretny sposób, który jednym może się podobać, innym nie. Skandal wzbudza kontrowersje, wywołuje plotki a niekiedy zarzuty wobec pisarza. Gretkowska jako typowa skandalistka nie boi się nieprzychylnych opinii i nadal tworzy taką literaturę, która odbiega od norm i nie daje się stłamsić krytykom.
(…)
… to, co ma w sercu. W pewnym sensie odczuwam go jako człowieka cechującego się werteryzmem. Odczuwa Weltschmerz, a jednak walczy o kobietę, którą kocha. Nie jestem jednak pewna, czy jest to prawdziwa Miłość, czy tylko gloryfikacja, uwielbienie i bezwzględne zapatrzenie w fizyczne anomalie artystki. W powieści autorka ukazuje przez swoją wiedzę inteligencje i oczytania przedstawionej tu paryskiej cyganerii. Ludzi…
… coś nadzwyczajnego, duchowego, nie pospolitego. Czy właśnie to oddaje Manuela Gretkowska w swej powieści o paryskiej cyganerii końca wieku XX? Kobieta o dwóch łechtaczkach, dziewica, która wyczekuje na "człowieka-kangura" posiadającego dwa organy kopulacyjne to zarys głównej postaci tej książki Beby Mazepo. Znana ona była z występów w Kabarecie Metafizycznym, gdzie pokazywała orgazm stereo. Mężczyźni lgnęli…
…. Ja jestem zafascynowana podejściem aktorki, mieszania erotyzmu i religii, tematów tabu z wartościami wyższymi jak Bóg. Manuela Gretkowska jest znana z oryginalnego stylu, ale łączenia Kościoła z burdelem jest bardzo szokujące w naszym społeczeństwie. Łączenie ordynarności z sacrum daje niespotykany niepokój, by w końcu przewrócić następną stronę. Moment kulminacji zadziwia, szokuje, aż w końcu napawa odrazą…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)