Juliusz Slowacki - Fantazy

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1043
Wyświetleń: 2401
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Juliusz Slowacki - Fantazy - strona 1 Juliusz Slowacki - Fantazy - strona 2 Juliusz Slowacki - Fantazy - strona 3

Fragment notatki:


Juliusz Słowacki FANTAZY Opracowanie: Mieczysław Inglot WSTĘP Dramat powstał w Paryżu na przełomie lat 1844 - 1845 - nie był opublikowany za życia poety.
Tło historyczne: rozwój gospodarczy wpływał na rozpad moralności, antysemityzm. Pieniądz stawał się siłą, która przewyższała wszelkie dotychczasowe wartości.
Życie umysłowe: Wielka Imigracja: wzmacniający się protest wobec istniejącego układu stosunków społecznych, powstawanie programów odnowy. Myśliciele epoki zastanawiali się nad rozterkami ludzkiej osobowości (pieniądz zmusza do kompromisów moralnych). Piętnowali konformizm moralny posiadaczy pieniądza.
Myśliciele dzielili się na dwie grupy:
a. MATERIALIŚCI (np. Marks) - uznawali sytuację osamotnienia (wyobcowania, alienacji) akcentując jej nieuchronność przy możliwości przezwyciężenia takiego stanu rzeczy. Zależność od pieniądza ma być przekształcona przez rewolucję komunistyczną w kontrolę i świadome panowanie nad siłami.
b. IDEALIŚCI - nie dostrzegali nieuchronności procesu wyobcowania i drogę do jego przezwyciężenia w moralnym przekształceniu człowieka. Człowiek jest w stanie zrozumieć wrogi charakter pieniądza, umie ujarzmić to, co obce i wrogie oraz sprzeciwia się dobru bliźniego. Do tych myślicieli należał Juliusz Słowacki .
Ksiądz Marek 1843 Agezylausz 1844
Zawisza Czarny 1844 dramaty historiozoficzne
Saumel Zborowski 1845
Genezis z ducha 1844 - poemat filozoficzny
W dziełach tych Słowacki sformułował własną wizję rozwoju historycznego i roli człowieka. Bohaterem kultury i natury był według autora duch - wieczny rewolucjonista . Siła ducha przekształcała materię i następnie społeczeństwo, jego dzieje. Siła działała poprzez genialne, wybrane jednostki, zdolne mocą swego umysłu dostrzec kierunki rozwoju ducha. W świadomości tych ludzi dokonywała się duchowa rewolucja - przeciwstawienie przesądom i dogmatom.
Bohaterowie dramatów, liryczni bohaterowie poematów filozoficznych to wizjonerzy i reformatorzy. Poszukiwali sensu w zygzakach historii i własnych grzechach, przeciwstawiali się określonym układom społecznego ustroju.
Ludzką historię cechował dialektyzm: duchowy charakter impulsu dziejowego a stateczny materialny charakter formy, w której ten impuls zachodzi - człowiek a świat. Duch wyprzedza materię, która stawia opór jego poczynaniom. Wymagano bohatera zdecydowanego, zdolnego do poświęceń ( np. w imię szlachetnego ideału).
[ Romantycy lubili mit o Ahaswerusie, żydzie wiecznym tułaczu - bohater cierpiący. ]


(…)

… zdradzonej przez bohaterów negatywnych są z jednej strony Idalia, z drugiej zaś Major i Jan.
MAJOR i JAN to byli rewolucjoniści.
MAJOR - urodzony na Kaukazie, porwany dzieckiem przez wojsko carskie, wychowywany w rosyjskiej szkole wojskowej, brał udział w spisku dekabrystów. Zesłany na sybir, ciężko przeżył klęskę ruchu i śmierć jego przywódców - osłabł mu wrodzony hart ducha. Upadek powstania listopadowego i przyjazd jego uczestników, którym okazał się potrzebny, wskrzesił wygasające ideały. Major ujrzał w polskich zesłańcach (głównie w Janie) spadkobierców wyznawanej przez niego idei walki z caratem. Gorąca miłość ojczyzny i gotowość do ofiar, które widział w Janie, odrodziły byłego dekabrystę i przywróciły mu wiarę w owocność własnej, heroicznej przeszłości tak, że poczuł się moralnym dłużnikiem zesłańca…
… się, że wszyscy udali się do ogrodu i zapomnieli o nich. Rzecznicki mówi, że Fantazy to pióro, które bawi ludzi, gdy się nudzą, a nudzi się, gdy się bawią. Tytułowy bohater zastanawia się nad swoją mentalnością, usposobieniem - sensualizm i synestezja: widzi barwy, słyszy głosy, miewa niewytłumaczalne uczucia, myśli pół-upiory… Mówi również o podłości, do której popycha go jakiś szatan, chodzi o Dianę…
…, ze Jan zawsze był bliski siostrom. Codziennie odmawiały za niego pacierz; Diana zaś go prawdziwie Kocha. Rodzice nakłonili Dianę do tego małżeństwa. To kwestia ratowania rodzinnego majątku i honoru (Stella słyszała rozmowę rodziców i siostry). Diana nie jest głupia i nie może żyć romansami - to zdanie państwa Respektów.
Jan nazywa Dianę męczennicą i nie chce mieć z nią nic wspólnego. Daje Stelli złotą…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz