John Locke

Nasza ocena:

5
Pobrań: 3178
Wyświetleń: 6069
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
John Locke  - strona 1 John Locke  - strona 2 John Locke  - strona 3

Fragment notatki:

JONH LOCKE : Domagał się w Listach o tolerancji całkowitej wolności sumienia i występował ostro przeciw wszelkim próbom narzucania siłą jakichkolwiek poglądów czy wierzeń religijnych.
Myśli o wychowaniu - Wiedza oderwana od życia, wpajana chłopcom przy pomocy kija i metody pamięciowej, jest potrzebna jedynie uczonym, a nie przynosi żadnego pożytku działaczom politycznym czy gospodarczym. Potępiał też konsekwentnie całe wychowanie publiczne, stawiając znacznie wyżej od niego nauczanie prywatne w rodzinnym domu chłopca.
1. Teoria idei wrodzonych: Badania nad rozumem ludzkim - główną przeszkodę w rozwoju intelektualnym, a nawet moralnym ludzkości stanowi teoria o istnieniu w umyśle każdego człowieka wrodzonych idei. Locke odrzucał tę teorię. Umysł każdego dziecka w chwili przyjścia na świat jest jak biała, nie zapisana kartka papieru lub jak polerowana woskiem tablica, na której pisze się przy pomocy rylca ( tabula rasa ). Umysł jest całkowicie bierny, ale równocześnie chłonny; zachowuje się jak czuły aparat do rejestrowania impulsów dochodzących z zewnątrz.
Są dwa źródła wiedzy ludzkiej. Pierwszym z nich są zmysły . Wszelka wiedza, wszelkie wyobrażenia ludzkie i sądy powstają w drodze doświadczenia zmysłowego. Natomiast wewnętrzna praca umysłu stanowi drugie źródło naszej wiedzy.
Dziecko nie rodzi się ani dobre, ani złe; staje się natomiast jednym lub drugim w wyniku wychowania.
Wszyscy ludzie w chwili urodzenia są sobie równi; dopiero stosunki społeczne oraz wychowanie wytwarzają wśród nich różnice.
Umysł dziecka rozwija się stopniowo, a zadaniem pedagoga jest stosować odpowiednie metody i zmieniać tak program, aby odpowiadał on poszczególnym etapom rozwoju dziecka.
2. Stosunek Locke'a do oświaty ludu: W memoriale Szkoły pracy napisanym dla władz w 1697 sugerował wydanie specjalnej ustawy nakazującej zakładanie przy każdej parafii elementarnych szkół zawodowych. Uczęszczać miały do nich obowiązkowo od 4 do 14 roku życia wszystkie dzieci robotników korzystających z zapomóg parafialnych. Zadaniem tych szkół było przygotowanie dzieci do pracy w manufakturach. Każdy uczeń miał otrzymywać codziennie w szkole wyżywienie w postaci chleba i wody, w zimie ponadto niewielką porcję gorącej owsianki. Po ukończeniu 14 lat wszyscy chłopcy mieli w celu doskonalenia się w obranym zawodzie przechodzić na terminatorów do okolicznych rzemieślników, rolników, na dwory magnackie i szlacheckie. Nie przewidywał jednak w szkołach nauki czytania i pisania. Jedynym zajęciem umysłowym dzieci było uczęszczanie w każdą niedzielę do kościoła na kazania i nabożeństwa. Głównym zaś zadaniem elementarnych szkół pracy było umożliwienie wolnym od opieki nad dziećmi matkom zarobkowania w fabrykach oraz wdrażanie małoletnich uczniów do pracy fizycznej.


(…)

… miejscu. Uważał ją za najważniejszą cechę każdego gentelmana, gdyż bez niech nie mógłby on zdobyć szacunku otoczenia. Za główny cel wychowania moralnego uważał przyzwyczajenie chłopca do kierowania się zawsze rozumem, do stałej kontroli nie tylko wszystkich swoich czynów, ale nawet pragnień.
Ponieważ dziecko jest istotą rozumną, trzeba również, aby wszystkie zasady wychowania były rozumne. Takiego…
… zachowanie się i uformować umysł swego wychowanka, zaszczepić mu dobre przyzwyczajenia, zasady cnoty i mądrości.
JAN AMOS KOMEŃSKI:
Ten największy czeski pedagog urodził się w Niwnicach na Morawach, w rodzinie należącej do sekty braci czeskich. Bracia czescy rozpoczęli swoją działalność od walki o realizację zasad pierwotnego chrześcijaństwa, głoszącego m.in. idee bezwzględnej równości ludzi. Domagali…
…, które zarabiały na życie ciężką pracą zawodową i nie miały środków materialnych na dłuższe kształcenie dzieci. Dla tych grup społeczeństwa, a zwłaszcza dla dzieci braci czeskich ówczesna szkoła łacińska, zamknięta w ciasnym kręgu problematyki gramatyczno-retorycznej, stanowiła bezużyteczną stratę czasu.
Najwięcej miejsca w tej książce poświęcił Komeński człowiekowi, jego pracy, organizacji jego życia osobistego…
…, które nazwał szkołą macierzyńską. Na główne miejsce wysunął w niej wychowanie fizyczne, obejmujące troskę matki o zdrowie dziecka, higienę odżywiania, ubiory oraz zabawy i ćwiczenia ruchowe.
Na drugim miejscu po wychowaniu fizycznym stawiał wychowanie moralne - to przede wszystkim stawianie przed oczyma dziecka przykładów dobrego postępowania, budzenie ambicji, wrażliwości na pochwały i napomnienia, uczenie…
… o przyrodzie. Wprowadził również do szkoły średniej etykę, opartą w dużej mierze na Arystotelesie, oraz historię powszechną.
7. Dydaktyka Komeńskiego:
Chcąc usunąć ze szkoły bezmyślne wykuwanie na pamięć reguł i definicji, których uczniowie nie rozumieli, żądał Komeński, powołując się na przykłady wzięte z natury, aby dzieci najpierw dokładnie zrozumiały zagadnienie, które mają sobie przyswoić. Dopiero…
… wychowania i psychologię. Część II, dydaktyka, poświęcona jest nauczycielowi, nauczaniu i naukom. Część III, epika, zajmuje się szkołą i jej dziejami.
2. Psychologia Chowanny:
Poznanie filozoficznej i duchowej natury dziecka i oparcie na nim wychowania było dla Trentowskiego główną zasadą pedagogiczną. Żądał więc od wychowawcy, aby bacznie obserwował swojego wychowanka, rozwój jego psychiki, aby starał…
… takie wychowanie ich synów, aby zrozumieli konieczność przeprowadzenia różnorodnych reform w celu ratowania chylącego się do upadku państwa.
Konarski, jako pijar, był niewątpliwie człowiekiem religijnym. Ale religijność jego nie doprowadziła go nigdy do traktowania każdej dziedziny życia przez pryzmat wiary. Edukacja religijna, zajmująca sporo czadu wychowankom Collegium, była w pojęciu Konarskiego potrzebnym…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz