Herbert, Komeński, Montessori, Pestalozzi, Arystoteles, Konarski, Spencer

Nasza ocena:

3
Pobrań: 903
Wyświetleń: 2856
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Herbert, Komeński, Montessori, Pestalozzi, Arystoteles, Konarski, Spencer - strona 1

Fragment notatki:

doc zajmuje 7 stron i zawiera Poglądy Herberta, Komeńskiego, Montessori, Arystotelesa i Konarskiego odnośnie szkolnictwa w Polsce. Jest to część przedmiotu pedagogika na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim.

Plik zawiera takie zagadnienia jak: pogląd Herberta na szkolnictwo średnie XIX wieku: pedagogika, etyka i psychologia, rząd, nauczanie wychowujące, hodowanie; poglądy Komeńskiego: pedagogika nowożytna, zasady wychowania, system klasowo-lekcyjny, schemat szczebli edukacyjnych, układ materiału programowego; poglądy Montessori: behawioryzm, pedagogika eksperymentalna, metoda wychowawcza; Pestalozzi: szkolnictwo elementarne w XIX w, metoda wychowania Pestalozziego; metody wychowawcze Arystotelesa; reforma Konarskiego, Collegium Nobilium oraz idea szkoły według Spencera.

Notatka pozwoli zaznajomić się z różnymi modelami szkolnictwa i wychowania na przestrzeni wieków oraz przygotować się odpowiednio na zajęcia.

Poglądy Herberta, Komeńskiego, Montessori, Pestalozziego, Arystotelesa, Konarskiego, Spencera
HERBERT J. F. - szkolnictwo średnie w XIX w. Przedstawiciel klasycznej szkoły średniej• Filozof, psycholog i pedagog niemiecki• Dzieło: „ pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania”• Dzieło: „ psychologia jako nauka na nowo oparta na doświadczeniu, metafizyce i matematyce”• Dzieło: „ wykłady pedagogiczne w zarysie”• Swoje poglądy opiera na dziedzinach nauki jak pedagogika, etyka i psychologia• Etyka ma służyć do wyznaczania celów wychowania• Psychologia ma określać środki, sposoby osiągnięcia ideału• Pedagogika jest zbiorem pewnych metod, zasad, którymi powinno się kierować w wychowaniu• Celem wychowania jest wpojenie cnót: cnota wolności duchowej, cnota• doskonałości, cnota życzliwości, cnota prawa, cnota słuszności Wyróżnia etapy wychowawcze•1) rząd czyli karność, od tego powinno się zaczynać, zadaniem rządu jest przełamać oporność dziecka, nauczyć dyscypliny, proponuje stosować metody jak kary, pogróżki, rozkazy, zakazy, zwraca uwagę na kontrolowanie wszelkich działań dziecka, dyscyplina ma być wyrobiona przez pracę, gdy dziecko dojrzeje pod względem rozumu i woli to wpojone wcześniej zasady staną się nawykiem postępowania, można więc wtedy zrezygnować z tego etapu2) nauczanie wychowujące - proponuje nauczać języków, literatury, retoryki, historii i nauk matematycz湮ych, przyrodniczych i elementów filozofii, nauczanie ma polegać na rozwijaniu zainteresowań, stosować metody jak: wykładowa ( wstępna ), analityczna ( następna w kolejności ), syntetyczna ( mająca funkcje podsumowujące ) tworzy stopnie nauczania czyli poszczególne etapy nauczania- jasność czyli zagłębianie, uczeń otrzymuje porcje nowej wiedzy, nauczyciel mu wyjaśnia- kojarzenie czyli zagłębianie postępujące, ma doprowadzić by nasza nowa wiedza była przez ucznia łączona z wcześniej poznanymi treściami- system czyli zebranie i uporządkowanie nowego materiału-metoda czyli zbiór zasad, twierdzeń, wniosków bądź sposobów postępowania3)hodowanie polega na wprowadzaniu zebranej wiedzy czy wyobrażeń do działania, chodzi tu by powstrzymać wszelkie namiętności, leniwego zachęcić do pracy, lekkomyślnego do rozsądku, etap kończy się jeśli jednostka potrafi pokonać lenistwo, namiętność, a kierować się w życiu rozsądkiem, spokojem, rozwaga i dobremJ. Amos Komeński - twórca pedagogiki nowożytnej, był Czechem, przez pewien czas swojego życia działał w Polsce, jego działalność przypada na XVII w. W sensie filozofii i poglądów sięga do reformacji, dzieło „ wielka dydaktyka”. Należy b

(…)

… nauczania poszczególnych przedmiotów ( język ojczysty, arytmetyka, rysunek ). Propaguje poglądowe metody nauczania. Łączy kształcenie umysłowe z wychowaniem fizycznym. Łączy naukę z wychowaniem moralnym. Wychowanie ma być planowane, począwszy od rodziny. Tworzy seminaria dla kadr. Metoda wychowania Pestalozziego 1. podstawą wszelkiego nauczania jest postrzeganie 2. postrzeganie trzeba wiązać z mową 3. nauka rozpoczyna się od najprostszych elementów i elementy te mają być rozszerzane 4. na każdym etapie zatrzymywać się tak długo, aż dziecko zrozumie co się uczy 5. metodą nauczania wykładanie i dyktowanie 6. łączyć teorię z praktyką POGLĄDY ARYSTOTELESA Urodził się w IV w. P.n. e.♣ Na Arystotelesie opiera się cała nauka♣ wychowawcza aż do XVII w. Prowadził szkołę w Liceum Ateńskim♣ Wychowanie miało…
… wychowawczy wg Komeńskiego SZKOŁA MACIERZYŃSKA 6-7 ROK ŻYCIA - rozpoczyna się po urodzeniu - ważne wychowanie fizyczne, które obejmuje troskę matki o zdrowie dziecka, higienę odżywiania, ubiory, zabawy, ćwiczenia ruchowe - ważne wychowanie moralne, uczenie posłuszeństwa i szacunku dla starszych, przyzwyczajenie do pracy, wrażliwość na pochwałę, upomnienia, nauki religii i śpiewu pieśni kościelnych SZKOŁA JĘZYKA OJCZYSTEGO 6-12 LAT - obowiązkowa dla biednych i bogatych, chłopców i dziewcząt - nauka w języku ojczystym - nauka czytania i pisania, rachunków, geometrii, śpiewu , ekonomii, polityki, fizyki, kosmografii SZKOŁA ŁACIŃSKA 12-18 LAT - typ szkoły średniej - uczeń wychodząc z tej szkoły posiadał wiedzę encyklopedyczną, - nie była obowiązkowa - uczono gramatyki, retoryki,, dialektyki, arytmetyki…
… logicznej- kolejności - zasada stopniowania trudności - zasada wiązania teorii z praktyką - zasada indywidualizacji Teoria i praktyka „ nowego wychowania” - Maria Montessori Duży wpływ ma rewolucja naukowa∠ Powstaje wiele wynalazków∠ Nowe wynalazki powodują otwarcie się ludzi, wyjście z zamknięcia∠ W filozofii jest pragmatyzm, który przyjmuje tezy nie zawsze sprawdzane, ale użyteczne w życiu∠ W psychologii…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz