Jezus jako nowy Mojżesz - opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 1372
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Jezus jako nowy Mojżesz - opracowanie - strona 1

Fragment notatki:


9. Jezus jako nowy Mojżesz wg Ewangelii św. Mateusza. Prawo miłości. Jezus jest nowym Mojżeszem Mateusz nie nazywa tak wprost Jezusa, ale zauważa się wiele podobieństw między życiem Jezusa i losami Mojżesza.
W sposób ewidentny nato­miast Jezus występuje jako nowy Mojżesz w czasie Kazania na Górze. W ten sposób nawiązuje do Góry Synaj, gdzie Mojżesz otrzymał tablice Dekalogu. Jezus jawi się tu jako nowy Prawodawca. I rzeczywiście daje nowe Prawo. Przypomina najpierw przykazania ST, a następnie je uzupełnia: „Sły­szeliście, że powiedziano przodkom... A Ja wam powiadam...” Stare Prawo obowiązuje chrześcijan, ale nie w tym sensie, jak rozumieli je faryzeusze i uczeni w Piśmie. Obowiązuje zgodnie z interpretacją podaną przez Jezusa. Jezus zaś udoskonala dawną interpre­tację starych przepi­sów = nie tylko nie wolno zabijać, ale nawet nie powinno się gniewać na brata; nie tylko nie wolno cu­dzołożyć, ale nawet pożądliwie patrzeć na kobietę; nie tylko nie wolno fałszywie przysięgać, ale w ogóle nie powinno się przy­sięgać, gdyż zaw­sze należy być zgodnym z prawdą. Jezus jawi się, więc tutaj jako autorytatywny interpretator Prawa Bożego. Radykalizuje zasady i normy postępowania. Ze wszy­stkich zaś starych przykazań znosi i odrzuca tylko jedno: zasadę odwetu „oko za oko”. Dzieje się tak, dlatego, że szczytem etyki chrześcijańskiej jest miłość.
Prawo miłości według Ewangelii Mateuszowej .
Pod koniec publicznej działalności Jezusa faryzeusze pytali Go, które przykaza­nie jest naj­większe, Jezus w odpowiedzi stwierdza, że całe Prawo streszcza się w dwu przyka­zaniach
w przykazaniu miłoś­ci Boga w przy­kazaniu miłości bli­źniego . W Kazaniu na Górze Jezus streszcza swe nowe prawo w przy­kaza­niu miłości także nieprzyjaciół. Do­piero taka postawa będzie świadczyła o doskonałości ucznia Jezuso­wego.
W scenach dyskusji z faryzeusza­mi Mt aż dwa razy mówi: „Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary” .
Zwięzłym ujęciem tych wymogów oraz ich funda­mentem jest (przekazane tylko przez Mateusza) piąte błogo­sławieństwo z Kaza­nia na Górze: „Bło­gosławieni miłosierni, albo­wiem oni miłosier­dzia dostąpią”. Liczne przypowieści ukazują miłosierdzie Pana (przypowieść o synu marnotrawnym itp.) ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz