Jan Kalwin: (1509-1564), teolog, prawnik i hellenista, był podobnie, jak Luter zakonnikiem augustiańskim.
poglądy Kalwina:
w jego teologii i polityce przeplatały się różne koncepcje (od augustianizmu, nauk Lutra, po ideologię reformacji zürychskiej - Ulryka Zwingliego)
uważał, podobnie jak Luter, że ludzka natura jest z gruntu zła (zepsuta)
głosił wszechmoc Boga, który jest suwerenem uczestniczącym w podejmowaniu państwowych decyzji
państwo, jego zdaniem, jest instrumentem Boga - władcy państw są więc otoczeni bożym majestatem
władza nie jest więc osobistym prawem monarchy, ani nie pochodzi od ludu
absolutyzm i boskość to jedno i to samo
Kalwin był przeciwny wszelkim rewolucjom (rewoltom), opór przeciw władcy, pisał, jest dopuszczalny tylko, jeżeli w państwie istnieją organy wyraźnie do tego celu stworzone (np. parlament), których zadaniem jest przeciwstawienie się złej władzy - sprzecznej z wolą bożą
był niechętny monarchistycznej strukturze państwa (monarcha to człowiek, który boryka się z wszystkimi ludzkimi „problemami” i przywarami)
równie ostro, jak Luter, występował przeciw nierozważnemu i chciwemu ludowi
modelem Kalwina była oligarchiczna republika (np. Genewa pod jego rządami)
uważał, w przeciwieństwie do Lutra, że Kościół to siła samoistna, zdolna do wykonywania zadań duszpasterskich, religijnych i sprawowania władzy ściśle politycznej i świeckiej (aparat kościelny organicznie związany z państwowym)
kalwińska koncepcja „sklerykalizowała państwo” - prawo stanowione musi być zgodne z wartościami chrześcijańskimi Kościół kalwiński charakteryzował się dość istotnym demokratyzmem (np. konsystorze), ale obok tego brutalnym interwencjonalizmem we wszelkie sprawy społeczności (np. kontrole „moralności” społeczeństwa dokonywane przez kalwińskich duchownych, wysokie kary za łamanie dekalogu)
Kalwin był bardzo nietolerancyjny (z jego przyczyny zginął na stosie radykalny teolog i wybitny lekarz hiszpański Michel Servét)
obok głębokiego konserwatyzmu, kalwinizm reprezentował również postępowe wartości: rehabilitował pracę i zysk z kapitału
bronił kredytu i zasad obrotu pieniężnego głosił jednolitość (ale i surowość) norm prawa państwowego umacniał mieszczański (komunalny) porządek prawny
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)