Istotne cechy teorii osobowości

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1638
Wyświetleń: 4501
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Istotne cechy teorii osobowości - strona 1 Istotne cechy teorii osobowości - strona 2 Istotne cechy teorii osobowości - strona 3

Fragment notatki:


● Istotne cechy teorii osobowości ● 1. Teoria osobowości a historia psychologii → 5 stosunkowo najnowszych źródeł wpływu na teorie osobowości :  Tradycja obserwacji klinicznych (Charcot, Janet, Freud, Jung, McDougall) - bardzo mocny wyróżnik teorii osobowości  Tradycja psychologii postaci i psychologia Sterna - zachowanie trzeba ujmować holistycznie aby je zrozumieć, teorie osobowości są holistyczne  Psychologia eksperymentalna - zwłaszcza teoria uczenia się; troska o prowadzenie starannych badań eksperymentalnych, większe zrozumienie zasad konstruowania teorii, wnikliwe podejście do modyfikacji zachowań  Tradycja psychometryczna - pomiar i badanie różnic indywidualnych; zwiększenie precyzji stosowanych skal i technik, powszechniejsze stosowanie ilościowej analizy danych  Genetyka i fizjologia - szczególny wpływ u Eysenecka, teoretyków modelu Wielkiej Piątki, wczesne prace Freuda → Specyficzne cechy teorii osobowości  Mimo różnic między poszczególnymi teoriami osobowości, zwłaszcza we wczesnym stadium różnią się one od innych teorii w zakresie psychologii  Prawie każde stwierdzenie, które stosuje się do jednej teorii osobowości, będzie nieadekwatne dla innych teorii  Teorie osobowości i psychologia ogólna podlegały innym wpływom - twórcom teorii osobowości bliższe były obserwacje kliniczne i własne, twórcze interpretacje; psychologia eksperymentalna odwoływała się do nauk przyrodniczych; powoływano się na różnych naukowców - wyjątek to stanowi Wundt, którego typologia temperamentu odpowiada o pisowi sformowanemu przez Eysencka  Zawdzięczają wiele medycynie i praktyce lekarskiej  Zajmowały odrębne miejsce w rozwoju psychologii (przez odseparowanie od psychologii akademickiej nie podlegały pułapce konwencjonalnego myślenia, ale też niezależność zwalniała badaczy z dyscypliny)  Były ukierunkowane funkcjonalnie - koncentrowały się na problemach istotnych z perspektywy widzenia przystosowania organizmu i przetrwania jednostki  Duże znaczenie przypisywane procesom motywacyjnym - klucz do zrozumienia ludzkiego zachowania (pierwsi zajęli się tym Freud i McDougall)  Zrozumienie człowieka może wynikać z ujęcia człowieka w sposób całościowy - to podejście wynika z wymogów praktyki klinicznej  Spełnia funkcję teorii integrującej - wynika to z holistycznego podejścia  Różni ich od teoretyków psychologii : podejście spekulatywne, mniejsze przywiązanie do eksperymentu, pomiarów, wielowymiarowe teorie mniej nastawione na wpływ pozytywizmu, ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz