Freud

Nasza ocena:

3
Pobrań: 623
Wyświetleń: 2366
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Freud - strona 1 Freud - strona 2 Freud - strona 3

Fragment notatki:

WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII - „Psychologia Rozwojowa w zarysie - Od niemowlęctwa do dorosłości
– Ann Birch, Tony Malim
4. Rozwój społeczno-moralny
Po przeczytaniu tego rozdziału powinieneś umieć:
1. Opisać i ocenić następujące podejścia w badaniach nad rozwojem: psychodynamiczne, oparte na teorii
uczenia się i poznawcze.
2. Porównać te trzy podejścia.
3. Opisać podejścia: psychodynamiczne, oparte na teorii uczenia się i poznawcze w badaniach nad
rozwojem moralnym.
4. Ocenić te podejścia w świetle danych empirycznych.
5. Krótko opisać wybrane badania nad:
(a)
efektami rodzicielskiej dyscypliny,
(b)
wpływem grup rówieśniczych na rozwój moralny.
Wprowadzenie
Można wyróżnić trzy główne podejścia teoretyczne w badaniach nad zachowaniem społecznym i moralnym:
1. Podejście psychodynamiczne, wywodzące się z teorii rozwoju osobowości Freuda.
2. Podejście wywodzące się z teorii uczenia się, które opiera się na pracach wczesnych behawiorystów
Watsona, Pawłowa i Thorndike’a, a współcześnie kontynuowane jest przez takich psychologów, jak Skinner
i Bandura.
3. Podejście poznawcze, które wywodzi się głównie z teorii rozwoju poznawczego sformułowanej przez
Piageta.
4.1. Podejście psychodynamiczne
Poglądy Freuda na rozwój dziecka, od czasów ich ogłoszenia w początkach naszego stulecia, miały głęboki
wpływ na psychologię.
Freud z wykształcenia był lekarzem. Zainteresowanie neurologią doprowadziło go do specjalizacji w
zaburzeniach nerwicowych. Zauważył, że wiele z takich zaburzeń przejawianych przez jego pacjentów
wynika raczej z ich wcześniejszych traumatycznych doświadczeń niż z dolegliwości fizycznych.
Freud stopniowo rozwinął słynną obecnie psychoanalityczną terapię zaburzeń emocjonalnych i osobowości.
Psychoanaliza wykorzystuje trzy główne techniki:
1.„wolne skojarzenia” — zachęcanie pacjentów do wyrażania swobodnego toku myśli, tak jak pojawiają się
one w ich umysłach.
2.Analizę snów.
3.Interpretacje przejęzyczeń i innych „czynności omyłkowych”.
Każda z tych technik, zdaniem Freuda, penetruje nieświadomość pacjenta i wydobywa z niej myśli, uczucia i
motywacje, których pacjent sobie nie uświadamia.
Z tych wczesnych prac wyrosła monumentalna teoria ludzkiego umysłu i osobowości. Centralną pozycję
zajmują w niej następujące zagadnienia:

znaczenie doświadczeń wyniesionych z wczesnego dzieciństwa dla rozwoju osobowości i rozwoju
emocjonalnego w późniejszych fazach życia;

istnienie nieświadomego umysłu, zawierającego wyparte wspomnienia, które motywują i wpływają
na świadome myśli i zachowania;

istnienie instynktownych popędów, które motywują i regulują ludzkie zachowanie nawet w
dzieciństwie. Źródłem tych popędów jest energia psychiczna, a najistotniejszy z nich, libido, ma naturę
seksualną. Libido jest siłą, która zmusza ludzi do zachowywania się w sposób umożliwiający reprodukcję
gatunku.

znaczenie mechanizmów obronnych, takich jak wyparcie (usuwanie bolesnych doświadczeń ze
świadomej pamięci), regresja (powrót do rozwojowo ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz