To tylko jedna z 26 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII - „Psychologia Rozwojowa w zarysie - Od niemowlęctwa do dorosłości”
– Ann Birch, Tony Malim
4. Rozwój społeczno-moralny
Po przeczytaniu tego rozdziału powinieneś umieć:
1. Opisać i ocenić następujące podejścia w badaniach nad rozwojem: psychodynamiczne, oparte na teorii
uczenia się i poznawcze.
2. Porównać te trzy podejścia.
3. Opisać podejścia: psychodynamiczne, oparte na teorii uczenia się i poznawcze w badaniach nad
rozwojem moralnym.
4. Ocenić te podejścia w świetle danych empirycznych.
5. Krótko opisać wybrane badania nad:
(a)
efektami rodzicielskiej dyscypliny,
(b)
wpływem grup rówieśniczych na rozwój moralny.
Wprowadzenie
Można wyróżnić trzy główne podejścia teoretyczne w badaniach nad zachowaniem społecznym i moralnym:
1. Podejście psychodynamiczne, wywodzące się z teorii rozwoju osobowości Freuda.
2. Podejście wywodzące się z teorii uczenia się, które opiera się na pracach wczesnych behawiorystów
Watsona, Pawłowa i Thorndike’a, a współcześnie kontynuowane jest przez takich psychologów, jak Skinner
i Bandura.
3. Podejście poznawcze, które wywodzi się głównie z teorii rozwoju poznawczego sformułowanej przez
Piageta.
4.1. Podejście psychodynamiczne
Poglądy Freuda na rozwój dziecka, od czasów ich ogłoszenia w początkach naszego stulecia, miały głęboki
wpływ na psychologię.
Freud z wykształcenia był lekarzem. Zainteresowanie neurologią doprowadziło go do specjalizacji w
zaburzeniach nerwicowych. Zauważył, że wiele z takich zaburzeń przejawianych przez jego pacjentów
wynika raczej z ich wcześniejszych traumatycznych doświadczeń niż z dolegliwości fizycznych.
Freud stopniowo rozwinął słynną obecnie psychoanalityczną terapię zaburzeń emocjonalnych i osobowości.
Psychoanaliza wykorzystuje trzy główne techniki:
1.„wolne skojarzenia” — zachęcanie pacjentów do wyrażania swobodnego toku myśli, tak jak pojawiają się
one w ich umysłach.
2.Analizę snów.
3.Interpretacje przejęzyczeń i innych „czynności omyłkowych”.
Każda z tych technik, zdaniem Freuda, penetruje nieświadomość pacjenta i wydobywa z niej myśli, uczucia i
motywacje, których pacjent sobie nie uświadamia.
Z tych wczesnych prac wyrosła monumentalna teoria ludzkiego umysłu i osobowości. Centralną pozycję
zajmują w niej następujące zagadnienia:
—
znaczenie doświadczeń wyniesionych z wczesnego dzieciństwa dla rozwoju osobowości i rozwoju
emocjonalnego w późniejszych fazach życia;
—
istnienie nieświadomego umysłu, zawierającego wyparte wspomnienia, które motywują i wpływają
na świadome myśli i zachowania;
—
istnienie instynktownych popędów, które motywują i regulują ludzkie zachowanie nawet w
dzieciństwie. Źródłem tych popędów jest energia psychiczna, a najistotniejszy z nich, libido, ma naturę
seksualną. Libido jest siłą, która zmusza ludzi do zachowywania się w sposób umożliwiający reprodukcję
gatunku.
—
znaczenie mechanizmów obronnych, takich jak wyparcie (usuwanie bolesnych doświadczeń ze
świadomej pamięci), regresja (powrót do rozwojowo
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)