To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
RYNEK to procesy wymiany zachodzące między sprzedającymi a kupującymi. Obejmuje ogół stosunków wymiennych zachodzących między podmiotami reprezentującymi nabywców a podmiotami reprezentującymi sprzedawców (żaden rozsądny sprzedawca nie zaoferuje czegoś, co ich nie zainteresuje).
Istota rynku - „ogół stosunków wymiennych” obejmujący wpływ wielu różnorodnych czynników.
W odniesieniu do jednego przedsiębiorstwa rynek może mieć wymiar konkretny sprowadzony do określonych produktów, grupy klientów, itp.
Zbieranie informacji z rynku Zachodzące w otoczeniu zmiany powodują, że obserwacja rzeczywistości rynkowej powinna odbywać się w sposób ciągły.
Zbieranie i przetwarzanie informacji powinno być podporządkowane sformułowanemu celowi.
Na podstawie zebranych informacji można stwierdzić współwystępowanie wielu zjawisk, a nawet ustalić zależności przyczynowo-skutkowe.
„To co kiedyś stanowiło o naszej przewadze przedsiębiorstwa, dziś wystarcza do przetrwania, a jutro może być przyczyną waszej porażki”.
Elementy rynku :
sprzedający kreują podaż,
kupujący kreują popyt,
podaż,
popyt,
cena.
Rozwiązania między elementami rynku - mechanizm rynku spadek wzrost
W krótkim okresie zasadnicze zmiany w tych elementach raczej nie występują. W długim okresie wzrost cen jest sygnałem dla uczestników (sprzedających), że opłaca się inwestować. Można mówić o „wolnym rynku” lub o sterowanym „centralnie”. Pierwsze dotyczą małych i średnich przedsiębiorstw, drugie - firm globalnych.
Wspomnieć należy również o uregulowaniach rządowych.
PROCES ANALIZY RYNKU POZIOMY I STRUKTURY RYNKU Rynek nie jest jednorodny. Można wyodrębnić wiele poziomów (rodzajów) rynku:
kryterium skali działania (gdzie gramy?)
kryterium podmiotowe (kto jest graczem? ilu jest graczy?)
kryterium przedmiotowe (w co gramy?).
Konkurent - ten, który zaspokaja te same potrzeby.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)