Istota reklamy - wykłady

Nasza ocena:

5
Pobrań: 763
Wyświetleń: 3451
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Istota reklamy - wykłady - strona 1 Istota reklamy - wykłady - strona 2 Istota reklamy - wykłady - strona 3

Fragment notatki:

W treści notatek z marketingu i reklamy można zapoznać się z następującymi zagadnieniami: czym jest reklama, teoria, istota reklamy, komunikowanie persfazyjne, reklamodawca, zwrócenie uwagi na projekt, funkcja prezentacji, funkcja kształtowania popytu, funkcja tworzenia i utrzymywania rynków zbytu, rynek docelowy, proces decyzyjny w reklamie, planowanie, wdrażanie, kontrolowanie, podział reklamy ze względu na treść, reklama podprogowa, reklama teaserowa, reklama polityczna, reklama społeczna, reklama informacyjna, reklama osłonowa, wspierająca, porównawcza, profesjonalna, konkurencyjna, prestiżowa, defensywna, persfazyjna, ujawniająca wybór, ukryta, uciążliwa. Ponadto w treści notatki takie zagadnienia jak: zasięg oddziaływania, częstotliwość, penetracja kampanii reklamowej, wskaźnik oddziaływania, cost per thousand, siła oddziaływania medium, reklama prasowa, szybkość zamieszczani haseł reklamowych w prasie, reklama telewizyjna, reklama radiowa, kinowa, pocztowa, wpływ na wybory.

Istota reklamy
Reklama jest to rodzaj komunikowania perswazyjnego obejmująca techniki i działania, podejmowane w celu zwrócenia uwagi na produkt, usługę lub ideę. „Reklamą jest każdy przekaz zmierzający do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług, popierania określonych spraw lub idei albo do osiągnięcia innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za opłatą lub za inną formą wynagrodzenia” „Reklama nie może:
1) naruszać godności ludzkiej;
2) zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, płeć lub narodowość;
3) ranić przekonań religijnych lub politycznych;
4) zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich; 5) sprzyjać zachowaniom zagrażającym zdrowiu, bezpieczeństwu lub ochronie środowiska.”
Reklama spełnia funkcję:
prezentacji
kształtowania popytu
tworzenia i utrzymywania rynków zbytu.
Reklama przybiera różną postać w zależności od tego do kogo jest skierowana i jaką ma spełniać funkcję. Można ją spotkać zarówno w prasie specjalistycznej, gdzie znajduję się rzetelny opis produktu jak i w reklamie telewizyjnej w której nie ma rzetelnego opisu merytorycznego przedmiotu reklamy. Ważny jest rodzaj reklamowanego produktu - dla towarów konsumpcyjnych niezbędna jest wizualna prezentacja towaru w telewizji.
Kolejnym czynnikiem jest wielkość i charakter rynku docelowego - reklama producenta jest reklamą krajową, a handlowca lokalną. Inne czynniki, które wpływają na rodzaj i treść reklamy to zasięg oddziaływania poszczególnych mediów, koszty reklamy w różnych środkach przekazu i czas uruchomienia reklamy.
Reklama posługuje się środkami:
wizualnymi (wydawnictwa, ogłoszenia prasowe, plakaty, filmy, telewizja, neony, a także opakowania, wystawy itp.)
audioakustycznymi (radio, uliczne gigantofony, informacja telefoniczna itp.) Proces decyzyjny w reklamie
Rys.1. Proces decyzyjny w reklamie
Źródło: Wykłady własne z Podstaw Marketingu dr T.Smoleń
Podział reklamy ze względu na treść
Zdecydowana większość reklam charakteryzuje się celami komercyjnymi. Można jednak wyróżnić również inne ze względu na treść :
- reklama społeczna - ma na celu wywołanie zmian społecznie pożądanych,
- reklamę polityczną. - ma pobudzić obywateli aby głosowali na daną partię czy konkretnego polityka,
- reklama teaserowa - jest to typ reklamy drażniącej, zazwyczaj jest w dwóch odsłonach, pierwsza odsłona ma zaciekawić konsumenta, a druga dopiero przekazuje komunikat właściwy,
- reklama podprogowa - polega na włączeniu do filmu pojedync

(…)

… nagą kobietę dla której jedyną rzeczą potrzebną do szczęścia są buty Inblue. Często mamy dość reklam i staramy się ich nie zauważać jednak agencje reklamowe nie dają za wygraną.
Obecnie występuje bardzo szybki rozwój techniki i wprowadzane są to coraz nowsze produkty na rynek, a człowiek nie ma czasu się zastanawiać nad tym, czy dany produkt jest mu potrzebny i czy spełni jego oczekiwania. „Reklama działa z wyprzedzeniem. Pokazuje klientowi, że ten oto produkt, o którym od dawna śnił i który jest mu niezbędny do dalszego funkcjonowania, należy już do niego. Fakt, że trzeba jeszcze za wspomniane cudo zapłacić, to już kwestia formalności. Widać to w sloganach Digital (Gdziekolwiek znajdziesz się w przyszłości jesteśmy z Tobą) czy Mercedes (Twoja dobra gwiazda na wszystkich drogach).” To czy wierzymy…
… skazani jesteśmy na nieracjonalność i można nami manipulować. Sięgając w sklepie po kawę, herbatę czy też jogurt wybieramy te, które zobaczyliśmy w reklamie, bo uważamy że są one godne zaufania, wyboru. Niestety w naszych działaniach przejawia się automatyczność i bezrefleksyjność. Podejmujemy decyzje kierując się chwytami speców od reklamy, zamiast racjonalnym wyborem. Aby wystrzec się wszelkich takich…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz