WYKŁAD 1 - 7.10.2010 Literatura Bartosik - Purgat M., Uwarunkowania kulturowe w marketingu międzynarodowym, wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2004. Duliniec E., Marketing międzynarodowy, wyd. PWE, Warszawa 2004(2009). Grzesiuk A., Marketing międzynarodowy, wyd. Cedewu, Warszawa 2007.
Kotler Ph., Marketing, wyd. Rebis, Warszawa 2004.
Lambkin M. Foxall G. Raaij F. Heilbrunn B., Zachowanie konsumenta. Koncepcje i badania europejskie, Wyd. PWN, Warszawa 2001.
Istota marketingu we współczesnej gospodarce W sferze praktycznej marketing jest filozofią działania przedmiotów na rynku, skierowaną na jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów.
W sferze teoretycznej marketing jest zbiorem racjonalnych sposobów działania wypracowanych przez naukowców.
Marketing swe źródła czerpie z: Ekonomii sięgając do dorobku Adama Smitha, który głosił, ze dobrobyt społeczeństwa jest wynikiem realizowania egoistycznych interesów jednostki , która działa w celu zrealizowania własnych korzyści i osiągnięcia maksimum satysfakcji. To sprawia, że każdy człowiek poszukuje lepszych sposobów wykorzystania swoich zasobów (lepszych produktów, lepszej pracy), co w konsekwencji służy interesom wszystkich
Wolnej wymiany w warunkach konkurencji dzięki której jednostki i organizacje mogą w pełni realizować swoje cele
Suwerenność konsumenta, jednostka jest bowiem odpowiedzialna za swoje decyzje oraz działania i podejmując je zwykle jest świadoma, co jest dla niej najlepsze. Socjologii sięgając do dorobku Emile'a Durkheima (klasyk współczesnej socjologii), który wskazał, iż: Konsument odwołuje się w pierwszym rzędzie do wartości niż do interesów. To znaczy, że jest skłonny ograniczyć swoje pragnienie osiągnięcia indywidualnych celów wspólnoty Współczesny marketing podkreśla znaczenie siły więzi konsumenta z organizacj ą. Związki te interpretowane są jako marketing relacji nazywany również marketingiem partnerskim (relacyjnym).
Przez marketing partnerski rozumie się „tworzenie, utrzymanie i wzbogacanie relacji z klientem” [J. Otto 2001], jak również „proces tworzenia, utrzymania oraz wzmacniania dobrych relacji z klientami i innymi zewnętrznymi partnerami firmy” [Ph. Kotler 2002].
Marketing społeczny, polega na „określeniu potrzeb, wymagań i interesów rynków docelowych oraz dostarczanie pożądanego zadowolenia w sposób bardziej efektywny, wydajny niż konkurenci, przy jednoczesnym zachowaniu lub podniesieniu dobrobytu konsumentów i społeczeństwa” [Ph. Kotler 1994].
Marketing społeczny stanowi tą część filozofii funkcjonowania przedsiębiorstwa, której zadaniem firmy jest równoważenie trzech aspektów polityki marketingowej -
(…)
… społeczną władzę.
Marketing można podzielić na trzy główne sfery działalności:
Marketing konsumpcyjny- obejmujący relacje pomiędzy podmiotami dostarczającymi produkty (usługi i wyroby), a konsumentami końcowymi (jednostkami, gospodarstwami domowymi)
Marketing dóbr inwestycyjnych (instytucjonalny), obejmujący relacje pomiędzy organizacjami
Marketing organizacyjny non- profit- prowadzony przez organizacje, których głównym celem nie jest osiąganie zysku, lecz spełnianie określonej misji poprzez propagowanie określonej idei. Przyczynami internacjonalizacji przedsiębiorstwa jest:
Obniżenie kosztów operacyjnych w porównaniu z kosztami jakie ponoszą firmy konkurencyjne ( wejście na nowe rynki) zazwyczaj krajów słabiej rozwijających lub krajów dysponujących ważnym dla przedsiębiorstwa zasobem.
Zwiększenie wielkości…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)