Istota i znaczenie zarządzania-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 392
Wyświetleń: 1197
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Istota i znaczenie zarządzania-opracowanie - strona 1 Istota i znaczenie zarządzania-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Temat: Istota i znaczenie zarządzania
Definicyjne ujęcie terminu zarządzanie
Proces zarządzania
Przedmiot zarządzania
Cechy zarządzania
Rola zarządzania
1. Dokładne poznanie tego czego oczekuje się od ludzi, a następnie dopilnowanie, by wykonali to w najlepszy i najtańszy sposób.
Działalność kierownicza polegająca na ustalaniu celów i powodowaniu ich realizacji w organizacjach podległych zarządzającemu na podstawie własności środków produkcji lub prawa do dysponowania nimi.
Zestaw działań nakierowanych na zasoby organizacji z zamiarem osiągnięcia jej celów.
Swego rodzaju wędrówka przez chaos, której istotą jest panowanie nad różnorodnością, przekształcanie potencjalnego konfliktu we współpracę, konstruowanie rzeczywistości z dostępnych zarządzającemu elementów.
Celowe podejmowanie przez odpowiednie osoby decyzji i działań prowadzących do osiągnięcia założonych celów w sposób skuteczny i sprawny .
Zadaniem zarządzania jest:
- zrobienie wszystkiego co jest możliwe aby doprowadzić do maksymalnego spełnienia celu stojącego przed organizacją
- racjonalnie wykorzystać czynniki produkcji, którymi są podmioty, przedmioty i środki pracy.
2. Pełny proces zarządzania składa się z 2 zasadniczych części:
- ustalenie celów i podejmowanie decyzji,
- wprowadzenie w życie podjętych decyzji
Szczegółowo proces ten dzieli się na następujące etapy:
- określenie celu,
- zgromadzenie informacji i podjęcie wstępnej decyzji,
- analiza różnych rozwiązań,
- decyzja ostateczna,
- wprowadzenie decyzji w życie przyjęcie za nią odpowiedzialności,
- kontrola wykonania,
- wyciągnięcie wniosków w celu doskonalenia procesu zarządzania.
Występuje także złożony model procesu zarządzania, w którym wyodrębnia się:
- elementy: pomysły, rzeczy, kadra,
- działania: analizowanie, określanie, informowanie,
- funkcje: kontrola, kierowanie,
- czynności: projektowanie stanu wymaganego, tworzenie zbioru zadań celowych, obsadzenie stanowisk odpowiednimi osobami, regulowanie pojedynczych czynności, porównywanie stanu faktycznego z planowanym, reagowanie.
W procesie zarządzania wyodrębnia się 3 fazy:
- preparacji - tworzenia rozwiązań
- realizacji - wykonywania określonych działań
- oceny
Istotnym elementem procesu zarządzania jest również czas z tego względu, że:
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz