Istota filozoficznego stanowiska Platona - wykład, 2sem

Nasza ocena:

3
Pobrań: 364
Wyświetleń: 1743
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Istota filozoficznego stanowiska Platona - wykład, 2sem - strona 1 Istota filozoficznego stanowiska Platona - wykład, 2sem - strona 2

Fragment notatki:

Istota filozoficznego stanowiska Platona. Nauka o ideach. -jest racjonalistą; reprezentantem idealizmu obiektywnego (do idei dochodzimy jedynie za pomocą rozumu; prawdziwy jest jedynie świat idei, a rzeczywistość jest odbiciem idei; każda rzecz materialna ma swój wzór w świecie idei; świat idei ma charakter obiektywny)
-metafora jaskini: większość ludzi siedzi odwrócona plecami do światła i widzi jedynie migoczące cienie tego, co prawdziwe
-ludzie różnią się między sobą, tylko wybrani mogą dojść do prawdy
-człowiek powinien szukać prawdy, ale tylko nieliczni ją znajdują - filozofowie
-filozof wraca do jaskini po tym jak doświadczy prawdy, aby się z nią podzielić. Niestety często nie zostaje zrozumianym
-Platon szukał pewnej wiedzy we wciąż zmieniającym się świecie, uważał, że to rozumna część duszy musi dojść do tego, co trwałe i niezmienne
-kolektywizm - zbiorowość jest nadrzędna nad jednostką
-Prawo powinno być zbiorem bezpośrednich nakazów rozumu-prawo nie ma na celu uszczęśliwienia jednej grupy - jego celem jest zapewnienie względnego szczęścia całemu państwu, które w ten sposób jest w stanie zachować jednolitość
-ową jednolitość, niezmienność ma zapewnić również wdrożenie teorii organicystycznej („zgodnie z naturą powinien zajmować się czymś jednym”; „człowiek nie potrafi naśladować pięknie wielu rzeczy”)
-organicyzm- wspólnota polityczna to organizm, istnieje, więc potrzeba współdziałania, każdy ma swoją funkcję
-radykalizm
-estetyzm - estetyczny wymiar polityki - państwo Platona to dzieło sztuki, ma być piękne i harmonijne -perfekcjonizm- Platon dąży do ideału - szczegółowe rozpatrywanie państwa
-utopizm- Platon pokazuję wizję, ale ma świadomość, że jego plany są radykalne i odmienne od rzeczywistości, powątpiewa czy da się to zrealizować -krytyka demokracji: powstaje, „kiedy ubodzy zwyciężają i jednych bogaczów pozabijają, drugich wygnają z kraju, a pozostałych dopuszczą na równych prawach do udziału w ustroju i rządach” - ponadto w demokracji wolność mylona jest z dowolnością, jest to tylko namiastką ustroju (brak stałych zasad)
-w demokracji współrządzi wraz z aphrosyne (szaleństwo) hybris będące przeciwstawieniem arete.
-demos to dzika, nieokiełznana bestia. Kontrola demagogów nad tłumem jest bardzo niepewna.
-społeczeństwo powinno być podzielone na strażników państwa i wytwórców. Z grupy tych pierwszych część powinna zająć się rządzeniem. -kładzie wielki nacisk na wychowanie jako instrument kształtowania odpowiednich postaw obywatelskich - uważa, że sprawiedliwość jest czymś, czemu należy się poddawać jako wartości, a nie ze względu na korzyści osobiste lub niemożność złamania jej reguł ze względu na swą słabość
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz