INWESTOWANIE W AKTYWA NIEMATERIALNE I PRAWNE Aktywa niematerialne są nienamacalne, ale stanowią wartość firmy, nie mają postaci fizycznej.
Wartości niematerialne i prawne - rozumie się przez nie nabyte przez jednostkę (zaliczane do aktywów trwałych) prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż 1 rok i przeznaczone do używania na potrzeby tej jednostki.
W szczególności zalicza się do nich:
-autorskie prawa majątkowe,
-prawa pokrewne (np. do artystycznych wykonań, nagrań radiowych),
-licencje i koncesje,
-prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych wzorów użytkowych i zdobniczych,
-know-how (przekazywanie firmie doświadczeń techniczno-organizacyjnych),
-nabyta wartość firmy,
-koszty zakończonych prac rozwojowych (projekty, prototypy, szablony).
*Istnieją problemy z definiowaniem, wyceną, klasyfikacją, pomiarem, itp. aktywów niematerialnych. Wobec tego, aby uznać, że mamy do czynienia z aktywami niematerialnymi, muszą być spełnio ne warunki: -aktywa te muszą być jednoznacznie opisane, zdefiniowane,
-aktywa te są prawnie potwierdzone i chronione,
-są przedmiotem prawa własności, które może być transferowane (sprzedawane),
-muszą być potwierdzone materialnym dowodem (dokumentem),
-zostały stworzone lub zaczęły funkcjonować w ściśle określonym czasie.
Te zjawiska, które powyższych warunków nie spełniają (nie są jednoznacznie mierzalne): -udziały firmy w rynku,
-wysoka rentowność,
-brak regulacji prawnych,
-pozycja monopolistyczna firmy,
-potencjał rynku,
-możliwość wzrostu sprzedaży.
Z mocy przepisów prawnych nie zalicza się do aktywów niematerialnych:
-składników o znikomej wartości jednostkowej (do 2,5 tys. zł),
-kosztów poniesionych dla uzyskania certyfikatu jakości,
-praw do jednorazowego wykorzystania na własne potrzeby (np. zakup prawa do wydania książki).
KLASYFIKACJA AKTYWÓW NIEMATERIALNYCH Aktywa związane z technologią, klientem, umową, przetwarzaniem danych, kapitałem ludzkim, marketingiem, lokalizacją, wartością firmy oraz prawa, relacje, wartość firmy, własność intelektualna, pozostałe aktywa niematerialne.
PRAWA * kontrakty - mają dla firmy dużą wartość, gdyż dają jej prawo do pozyskiwania dóbr lub usług na korzystnych warunkach. Najbardziej popularne to korzystna dzierżawa gruntów, korzystne umowy dystrybucyjne, kontrakty menedżerskie, polisy ubezpieczeniowe, umowy na dostawy surowców, prawa do sprzedaży, porozumienia z poprzednimi właścicielami oraz prawa do wykorzystania własności intelektualnych.
(…)
… geograficzne (prawo z rejestracji) oraz topografia układów scalonych (prawo z rejestracji).
RELACJE
Firmę tworzą różnego rodzaju relacje z własnymi pracownikami, otoczeniem rynkowym (klienci, dystrybutorzy, banki, konkurenci, Urzędy Skarbowe, instytucje rządowe). Otoczenie bliższe i dalsze => PEST.
-im wyższy stopień specjalizacji personelu, tym wyższy jest koszt jego zastąpienia, a tym samym wyższa wartość…
… przedstawione w sposób graficzny lub takie, które da się w sposób graficzny wyrazić. Jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia w obrocie towarów jednej firmy od tego samego rodzaju towarów innych firm. Np. wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna towaru lub opakowania, melodia lub inny sygnał dźwiękowy.
*know-how - oznacza to prawo do korzystania z wiedzy w następujących…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)