To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Internacjonalizacja + z wykładu Internacjonalizacja przedsiębiorstwa to proces polegający na włączaniu się przedsiębiorstwa w działalność gospodarczą poza krajem macierzystym. W prowadzeniu można wyróżnić kilka faz. W początkowej fazie internacjonalizacji przedsiębiorstwo koncentruje się na krajowym rynku, wykorzystując jednocześnie możliwość zawierania transakcji zagranicznych, następuje więc tzw. internacjonalizacja sprzedaży (eksport za pośrednictwem agenta, tworzenie przedsiębiorstw lub filii działających na obcym rynku). Następnym etapem ekspansji na rynek międzynarodowy jest zaangażowanie w działalność produkcyjną za granicą (internacjonalizacja produkcji), która odbywa się z wykorzystaniem form niekapitałowych ograniczających ryzyko oraz poprzez inwestycje bezpośrednie (kontrolowanie filii, montowni, własnych przedsiębiorstw). W tej fazie następuje transfer towarów ale także transfer kapitału, know-how i zasobów ludzkich. Przejawem procesów internacjonalizacji jest zwykle ewolucja stosunków własnościowych, która znajduje wyraz w dywersyfikacji geograficznej kapitału akcyjnego czyli internacjonalizacja własności. Proces ten związany jest także z internacjonalizacją kadry kierowniczej.
Trzy postawy kierownictwa: Postawa etnocentryczna - polegająca na dążeniu do obsadzania kluczowych stanowisk kadrą z kraju macierzystego i nieuwzględnieniu specyfiki rynku; Postawa policentryczna - polega na uwzględnieniu specyfiki każdego rynku a lokalnej kadrze pozostawia się swobodę w ramach zdecentralizowanego systemu zarządzania. Odmianą takiego podejścia jest traktowanie całego regionu jako jednego rynku; Postawa geocentryczna (globalna), w której cały świat traktuje się jako jeden globalny rynek.
„Internacjonalizacja przedsiębiorstwa to inaczej mówiąc umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstwa. O jej zaistnieniu można stwierdzić w sytuacji, w której co najmniej jeden produkt (usługa) powiązany jest z rynkiem zagranicznym”. Wyróżnia się dwa rodzaje internacjonalizacji, uwzględniając przede wszystkim charakter współpracy: internacjonalizacja czynna - przedsiębiorstwo prowadzi politykę ekspansji na inne kraje, poprzez różne formy współpracy;
internacjonalizacja bierna - przedsiębiorstwo zawiera różnorakie związki gospodarcze z zagranicznymi kontrahentami bez wychodzenia z działalnością gospodarczą poza granice kraju
Cztery etapy zjawiska internacjonalizacji zdeterminowane przez czas, który upłynął od momentu wdrożenia przez przedsiębiorstwo strategii internacjonalizacji: wczesny internacjonalizm -Przedsiębiorstwo prowadzi działalność za granicą za pomocą pośredników;
samotny internacjonalizm - firma ma charakter Pioniera i daje impuls do działania innym firmom z sektora;
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)