Interakcje w grupie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 56
Wyświetleń: 1554
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Interakcje w grupie - strona 1 Interakcje w grupie - strona 2 Interakcje w grupie - strona 3

Fragment notatki:

Interakcje w grupie: konflikt i współpraca Nie zawsze członkowie grupy mają wspólny cel; możliwość konfliktu interpersonalnego pojawia się wtedy, gdy dwie lub więcej osób wchodzi ze sobą w interakcję; cele i potrzeby jednostek są często sprzeczne z celami i potrzebami współobywateli. konflikt intrapersonalny : napięcie jednostki wywołane dążeniem do dwóch lub więcej sprzecznych celów konflikt interpersonalny : napięcie między dwiema lub więcej osobami albo grupami, które mają sprzeczne cele konflikt o sumie zerowej : konflikt, w którym wygrana jednej strony jest zawsze równa przegranej drugiej strony (jak w zawodach lekkoatletycznych); w codziennym życiu konflikty o sumie zerowej są stosunkowo rzadkie konflikt motywów mieszanych : konflikt, w którym obie strony mogą zyskać dzięki współdziałaniu, a jednostka może zyskać jeszcze więcej dzięki rywalizowaniu ze swoim partnerem (czyli ludzie mogą współpracować, maksymalizując zyski dla obu stron, lub rywalizować, osiągając zysk dla siebie); tego typu konflikty występują częściej i są ciekawsze do badań
Dylemat więźnia” : sytuacja klasycznego konfliktu motywów mieszanych - dwóch więźniów zostało aresztowanych za napad, jednak policja nie ma dostatecznych dowodów, umieszcza ich w oddzielnych pomieszczeniach i proponują każdemu zwolnienie za zeznania przeciwko partnerowi - konsekwencje:
więzień 1 nie zeznaje więzień 1 zeznaje wyrok więźnia 2 wyrok więźnia 1 wyrok więźnia 2 wyrok więźnia 1 więzień 2 nie zeznaje 3 lata
3 lata
30 lat
zwolniony więzień 2 zeznaje zwolniony
30 lat
10 lat
10 lat
Gry na podobnej zasadzie wykorzystywane były w wielu badaniach, np. student 1 wybiera opcję X student 1 wybiera opcję Y punkty studenta2 punkty studenta1 punkty studenta2 punkty studenta1 Student 2 wybiera opcję X +3
+3
-6
+6 Student 2 wybiera opcję Y +6
-6
-1
-1
Zwykle na początku wszyscy niezależnie wybierają Y - i tracą oboje ; a potem większość decyduje się na X i oboje zyskują . Od czego to zależy?: natura twoja i przeciwnika : w pewnych warunkach ludzie są bardziej skłonni do współdziałania (np. grając z przyjacielem); mają tu też znaczenie czynniki kulturowe (np. w krajach azjatyckich chętniej współdziałają) i zmienność wewnątrzkulturowa
nawet gdy jedna osoba jest chętna do współpracy, druga może zmuszać partnera do rywalizacji - jeśli ciągle wybiera Y, partner musi się bronić i też zaczyna wybierać Y; konsekwencją jest tendencja do przeceniania przez osobę rywalizującą liczby ludzi o podobnym jak ona nastawieniu (dostrzegając rywalizacyjne reakcje na swoje rywalizacyjne działania dochodzi do wniosku, że świat jest jak dżungla )

(…)

… na zmianę czekały aż druga przejedzie. W drugiej wersji badania grający mieli do dyspozycji szlabany, którymi mogła zagrodzić drogę drugiej firmie; co ciekawe, gdy tylko jedna strona dysponowała szlabanem, obie firmy traciły więcej, niż gdy szlabanu nie było (A miała szlaban, ale B często protestowała, parkując na jednopasmówce, więc obie strony traciły czas).
W kolejnej wersji osoby miały do dyspozycji CB-radio; w jednej grupie mogły rozmawiać kiedy chciały, w drugiej miały taki obowiązek; w grupie pierwszej nie dało to wielkich efektów (porozumiewali się tylko w pięciu przypadkach na 20 przejazdów); w drugiej grupie wymuszone porozumiewanie również nie doprowadziło do współpracy, jedynie trochę zmniejszyły się straty w warunkach jednostronnej groźby - problem polegał na tym, że porozumiewanie…
… najważniejszy był okres gwarancji, a dla sprzedawcy ważniejsze były odsetki od kredytu; kilku uczestników doszło do rozwiązania optymalnego, ale dopiero po wyraźnej podpowiedzi, że należy się skupić na rozpoznaniu preferencji partnera.
określanie skali ustępstw: jednym z najlepszych sposobów zachęcenia przeciwnika do współdziałania jest strategia „coś za coś”; podobną strategią jest odwoływanie się do zasady
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz