Integracja sensoryczna

Nasza ocena:

3
Pobrań: 476
Wyświetleń: 1554
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Integracja sensoryczna - strona 1 Integracja sensoryczna - strona 2 Integracja sensoryczna - strona 3

Fragment notatki:


Integracja sensoryczna Czym jest integracja sensoryczna? Integracja sensoryczna (SI) to prawidłowe współdziałanie naszych zmysłów, które umożliwia nam wykonywanie wszystkich codziennych czynności. Idąc po schodach, trzymając torbę z zakupami i rozmawiając przez telefon, nie zastanawiamy się nawet, jak to się dzieje, że wykonujemy to wszystko jednocześnie nie potykając się o stopnie, nie myląc piętra, na które mamy dojść, nie rozsypując zakupów i nie gubiąc wątku prowadzonej rozmowy.
Twórczyni teorii integracji sensorycznej dr A. J. Ayers odkryła, że prawidłowe funkcjonowanie dziecka, a później dorosłego, nie zależy jedynie od prawidłowego rozwoju zmysłów takich jak: zmysł wzroku, słuchu, smaku i powonienia. Nie pomijając roli wymienionych wyżej zmysłów dr Ayers w swojej pracy naukowej i terapeutycznej udowodniła, że rozwój dziecka uzależniony jest od tego jak rozwijają się jego zmysły, które nazwała bazalnymi. Należą do nich: zmysł dotyku, zmysł ruchu/równowagi oraz zmysł proprioceptywny/ pozycji ciała. Zmysł dotyku pozwala między innymi na odbieranie wrażeń dotykowych takich jak: kształt, faktura i temperatura przedmiotów. Zmysł równowagi pozwala na odbieranie wrażeń związanych z ruchem ciała w osi góra-dół i wychyleniami w prawo i w lewo. Zmysł propriocepcji/pozycji ciała to odczucia pochodzące z mięśni i stawów, pozwalające na wykonywanie ruchów bez udziału wzroku.
Nauka odbierania wrażeń zewnętrznych, jak i tych pochodzących z ciała, zaczyna się zanim jeszcze dziecko przyjdzie na świat. W łonie matki dziecko odbiera wrażenia dotykowe, ruchowe, proprioceptywne i słuchowe. Wrażenia dotykowe związane są z kontaktem nienarodzonego dziecka z wodami płodowymi i ścianami macicy. Wrażenia ruchowe/równoważne i proprioceptywne/pozycji ciała są już wówczas ściśle ze sobą związane. Nauka odbierania, klasyfikowania, porządkowania i łączenia wrażeń zmysłowych, nie zawsze przebiega tak jak powinna. Nieprawidłowości w zakresie integracji sensorycznej mogą ujawnić się już w wieku niemowlęcym, czasami dostrzega się je w wieku przedszkolnym, nie rzadko ujawnienie ich następuje dopiero w wieku szkolnym. Wszystko zależy od tego jak głębokie są nieprawidłowości w funkcjonowaniu poszczególnych układów zmysłowych.
Skutkiem słabej integracji zmysłów/integracji sensorycznej, dziecko może mieć różnego rodzaju kłopoty z codziennym funkcjonowaniem w domu, w przedszkolu, na podwórku i w szkole. Zaburzone działanie i współdziałanie zmysłów może objawiać się problemami w spostrzeganiu, zachowaniu, uczeniu się, wykonywaniu czynności precyzyjnych, czytaniu, pisaniu, aktywności ruchowej i funkcjonowaniu społecznym. Dziecko z zaburzeniami SI może zachowywać się dziwnie i niezrozumiale dla otoczenia. Jeśli w nieprawidłowy sposób odbiera i przetwarza bodźce dotykowe, może nie znosić mycia głowy, poklepywać się lub drapać bez widocznej przyczyny, kręcić się na krześle, unikać bliskiego kontaktu lub domagać się go częściej niż rówieśnicy.

(…)

… zmysłów. Zaburzone odbieranie wrażeń zmysłowych, powoduje zaburzenie planowania ruchu/praksji. Planowanie ruchu to zdolność niezbędna do opanowania takich czynności jak: ubieranie się, mycie, nabijanie pokarmów na widelec, zapinanie guzików, sznurowanie butów, jazda na rowerku, układanie puzzli, budowanie z klocków, rysowanie, pisanie i czytanie.
Diagnoza w zakresie integracji sensorycznej.
Wstępnej…
… przed dotykiem, protestować przy myciu i ubieraniu, unikać zabaw ruchowych, bać się schodów, drabinek itp. W przypadku zauważenia takich objaw rodzice powinni zgłosić się do najbliższej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub do swojego pediatry i spytać o możliwość diagnozy w zakresie integracji sensorycznej. Do przeprowadzania badań diagnostycznych w zakresie integracji sensorycznej, uprawnieni są certyfikowani terapeuci SI, którzy przebyli odpowiednie kursy i staże. Zanim udacie się Państwo do specjalisty, warto spisać sobie wszystko to, co budzi Państwa niepokój. Obserwacje zebrane przez rodziców są bardzo cennym źródłem wiedzy o dziecku, bo to przecież oni są z dzieckiem na co dzień i mogą najwięcej zobaczyć. Diagnoza SI obejmuje wywiad z rodzicami, obserwację dziecka i przeprowadzenie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz