Instytucje wychowania resocjalizującego- pedagogika

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1512
Wyświetleń: 5159
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Instytucje wychowania resocjalizującego- pedagogika - strona 1

Fragment notatki:

o objętości 9 stron z przedmiotu pedagogika.

Notatka w formie referatu na temat instytucje wychowania resocjalizującego, zawiera takie informacje, jak: wstęp, placówki wsparcia dziennego, kuratela sądowa jako specyficzna instytucja wsparcia dziennego, placówki interwencyjne, placówki rodzinne, placówki socjalizacyjne, placówki resocjalizacyjne, bibliografia. Dodatkowo referat opatrzony jest przypisami.


PLAN PRACY :
I. WSTĘP
II. PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO
III. KURATELA SĄDAOWA JAKO SPECYFICZNA INSTYTUCJA WSPARCIA DZIENNEGO
IV. PLACÓWKI INTERWENCYJNE
V. PLACÓWKI RODZINNE
VI. PLACÓWKI SOCJALIZACYJNE
VII. PLACÓWKI RESOCJALIZACYJNE
VIII. BIBLIOGRAFIA
I. WSTĘP
Rozwój każdej społeczności jest uzależniony od przygotowania kolejnych pokoleń do życia w niej i na jej korzyść. Od tego, jak młode pokolenie zostanie przygotowane do spełniania swoich określonych ról i funkcji we własnej grupie społecznej, zależy przyszłość owej grupy jak i całego ogółu danej społeczności. Ten żmudny proces przygotowujący ludzi młodych do funkcjonowania w świecie możemy nazwać wychowaniem. Przytaczając za Internetową Encyklopedią PWN :
wychowanie - oddziaływanie na czyjąś osobowość, jej formowanie, zmienianie i kształtowanie; wyzwalanie w drugiej osobie bądź grupie społ. pożądanych stanów, jak rozwój, samorealizacja czy wzrost samoświadomości; efekt powyższych działań lub procesów.
Szukając definicji wychowania resocjalizującego trafiłam na opracowanie autorstwa Emila Kraszewskiego „Wychowanie resocjalizujące a współczesna rzeczywistość” opublikowane w Internecie. I właśnie tą definicje pozwolę sobie przytoczyć poniżej:
Wychowanie resocjalizujące - działania o charakterze korygującym, zmierzające do przywrócenia społeczeństwu jednostek wykazujących z różnych względów postawy niezgodne z przyjętymi normami społecznymi i prawnymi.
Zarówno wychowanie w tradycyjnym znaczeniu jak i owo wychowanie resocjalizujące realizowane jest zarówno przez otoczenie, środowisko społeczne, jak i przez wszelkiego rodzaju instytucje, które mają wspierać ten trudny proces kształtowania osobowości młodych ludzi, zwłaszcza tych, u których pierwotnie ten proces został zakłócony lub przyniósł niekorzystne efekty. Działalność owych instytucji reguluje szereg ustaw prawnych wydanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej jak również Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy.
W Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 września 2000 roku wyróżniamy następujące typy placówek wychowania resocjalizującego (podział następuje według specyfiki działań):
1) placówki wsparcia dziennego,
2) placówki interwencyjne,
3) placówki rodzinne,
4) placówki socjalizacyjne,
5) placówki resocjalizacyjne.
II. PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO
Do placówek wsparcia dziennego zaliczać będziemy zarówno świetlice terapuetyczne działające przy Centrach Pomocy Rodzinie, jak i ogniska wychowawcze oraz Ochotnicze Hufce Pracy. Według § 4. pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 1.09.2000 r. placówka wsparcia dziennego, która działa w najbliższym środowisku lokalnym dziecka wspiera rodzinę w sprawowaniu jej podstawowych funkcji, zapewnia pomoc rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniami, współpracuje ze szkołą, ośrodkiem pomocy społecznej i innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.

(…)

… (rodzeństwo, dziadkowie)
2) złożona z osób o dalszym stopniu spokrewnienia z dzieckiem (ciocia, wujek, kuzynostwo)
3) złożona osób niespokrewnionych z dzieckiem, które zobowiązały się wykonywać środki wychowawcze tego typu orzeczone przez sąd rodzinny lub są rodziną zaprzyjaźnioną z dzieckiem lub jego krewnymi. Instytucję rodziny zastępczej reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie rodzin zastępczych
socjalny oraz oczywiście dyrektor placówki. Razem tworzą oni zespół, który ocenia stan dziecka w momencie jego przybycia do placówki, analizuje jego stan w trakcie pobytu w placówce, układa plan pracy z dzieckiem i wybiera dla niego metody wychowawcze. O umieszczeniu dziecka w placówce socjalizacyjnej decyduje prawomocny wyrok sądu rodzinnego lub wniosek złożony przez rodziców bądź opiekuna prawnego…
…, ale również psychologa i pracownika socjalnego. Często również na zasadzie wolontariatu z placówkami tymi współpracują też osoby z wykształceniem prawniczym, które pełnią tam dobrowolnie dyżury i służą poradą prawną osobom dorosłym z rodzin, które korzystają z pomocy tych ośrodków.
Do szczególnych placówek wsparcia dziennego należą też Ochotnicze Hufce Pracy, które maja za zadanie kształcić i dokształcać młodzież…
… INSTYTUCJA WSPARCIA DZIENNEGO
Instytucja kuratora sądowego została powołana by nadzorować tworzenie warunków powrotu do normalnego życia nieletnich, którzy popadli w konflikt z prawem, bądź obowiązującymi zasadami danej społeczności, w celu wychowania ich w świadomości swych obowiązków członków społeczeństwa. Kuratela jest metodą wychowawczą w naturalnych warunkach środowiska społecznego, która ma na celu…
… i postaw społecznych. Ten model nie jest jednak realizowany w naszym kraju. Wynika to z braku odpowiednio przygotowanej kadry kuratorskiej i funduszy przeznaczanych przez państwo na cele resocjalizacji i profilaktyki młodzieży. Kuratela sądowa może zostać na podstawie wyroku sądu rodzinnego wobec nieletniego przed 18 rokiem życia wykazującego przejawy zdemoralizowania, w celu zapobieganiu mu i zwalczania…
… i społecznych
- zastępczą - stworzenie dzieciom pozbawionym rodziny warunków do właściwego rozwoju i wychowania. VII. PLACÓWKI RESOCJALIZACYJNE
Do placówek resocjalizacyjnych zaliczyć możemy młodzieżowe ośrodki wychowawcze oraz zakłady poprawcze. Umieszczani są w nich nieletni, którzy dopuścili się czynów karalnych lub wykazują wysoki stopień niedostosowania, bądź wykolejenia społecznego. Nieletni umieszczani…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz