Dr. W. Bobrowicz, edukacja kulturalna i medialna, instytucje edukacji kulturalnej INTYTUCJE EDUKACJI KULTURALNEJ (RODZINA, SZKOŁA, INSTYTUCJE KULTURY) Warunki, od których zależy przebieg edukacji kulturalnej w rodzinie
Poziom materialny rodziny (dochody, warunki mieszkaniowe)
Poziom kulturalny rodziny ( wykształcenie, potrzeby kulturalne, system wartości, czas wolny, uczestnictwo w kulturze)
Modele edukacji realizowanej w szkole wg. Barbary Jedlewskiej
Okrojony - ograniczenie edukacji kulturalnej do sztuki (zajęcia plastyczne i muzyczne)
Komercyjny - szkoły nastawione są na osiągnięcia poprzez formy edukacji kulturalnej
Ludyczno-rekreacyjny- rozrywka utożsamiana jest z edukacją kulturalną, np. organizowanie dyskotek szkolnych
Kompetencje nauczyli do prowadzenie edukacji kulturalnej
Animacyjne(pasja, pobudzanie, inspirowanie do działania, zdolności innowacyjne)
Aksjologiczne(pokazywanie systemu wartości)
Menedżerskie (umiejętności marketingowe)
Model strategii edukacyjnych wg. Bogdana Idzikowskiego
A - szkoła zachowawczo-konserwatywna oparta o socjalizację postfiguratywną
Silnie sformalizowana
Osłabiająca podmiotowość ucznia
Utrwalająca tradycję
O - szkoła krytyczno-kreatywna oparta o socjalizację konfiguratywną
Zorientowana na teraźniejszość
Oparta na dialogu międzypokoleniowym
Łączy tradycję z nowoiczesnością
B - szkoła przyszłości oparta o socjalizację prefiguratywną
Szkoła jest odformalizowana
Brak gotowych planów zajęć
Innowacyjna, poszukująca
Model strategii uczestnictwa w kulturze wg. Bogdana Idzikowskiego
A -działalność kulturalna zorientowana na upowszechnianie kultury oparta o socjalizację postfiguratywną
Silnie sformalizowana
Osłabiająca podmiotowość Utrwalająca tradycję
O - działalność kulturalna zorientowana na uczestnictwo kreatywne z wykorzystaniem animacji jako metody wyzwalania sił twórczych oparta o socjalizację konfiguratywną
Zorientowana na teraźniejszość
Oparta na dialogu międzypokoleniowym
Łączy tradycję z nowoczesnością
B - działalność kulturalna zorientowana na animacje kulturalną oparta o socjalizację prefiguratywną
Odformalizowana
Innowacyjna, poszukująca
Problemy i wyzwania stojące przed edukacja kulturalna wg. K. Olbrycht
PROBLEMY:
Związane z zakresem ( co jest, a co nie jest edukacją kulturalną)
Kompetencje prowadzących edukację kulturalną
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)