Instrumenty (środki) ochrony atmosfery można podzielić na: - prawne, - ekonomiczne, - techniczne - organizacyjne. Mogą być także niekiedy wykorzystywane środki polityczne. Pierwsze dwa rodzaje środków kształtują politykę ochrony środowiska (państwa, regionu, jednostki administracyjnej), wraz z pozostałymi stanowią także narzędzia dla realizacji tej polityki. W praktyce trudno jednak oddzielić rozwiązania techniczne od organizacyjnych, zaś realizacja jednych i drugich z reguły wymaga zaangażowania środków finansowych. Rozwiązania legislacyjne mogą często być wdrażane wyłącznie wtedy, jeśli towarzyszą im odpowiednie instrumenty ekonomiczne. Środki prawne: - zasady konstytucyjne; np. państwo i jego organy stwarzają warunki prawne dla skutecznej ochrony środowiska i są zobowiązane do ich egzekwowania, - prawo międzynarodowe; konwencje, umowy dwu- i wielostronne, - uregulowania ustawowe oraz wykonawcze akty prawne obejmujące zakazy i nakazy oraz sposoby ich egzekwowania, w tym zwłaszcza ustawy o ochronie środowiska, które określają: rodzaje zagrożeń, normy dopuszczalnego skażenia poszczególnych jego komponentów (w przypadku powietrza atmosferycznego np. wartości max dopuszczalnych imisji oraz odpowiadające im czasy ekspozycji), normy dopuszczalnych ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska (np. strumienie lub wskaźniki dopuszczalnej emisji), sposoby postępowania w przypadkach wystąpienia zagrożeń, sposoby oceny określania uciążliwości, rodzaje i kompetencje organów pełniących nadzór nad stanem środowiska, zasady odpowiedzialności karnej i cywilnej, - prawo lokalne określające dodatkowe (nie sprecyzowane w prawie krajowym) ograniczenia, zakazy i nakazy oraz środki ich egzekwowania, mogą to być np. lokalne opłaty i podatki, czy zakazy spalania wybranych rodzajów paliw w określonych miejscach czy sytuacjach i użytkowania pojazdów z silnikami spalinowymi. Środki ekonomiczne: - polityka cen, ceł i podatkowa preferencja produkcji, importu oraz stosowania urządzeń i technologii niskoemisyjnych i o niskim zapotrzebowaniu energii. Mogą to być np. relatywnie niższe ceny benzyny bezołowiowej czy ulgi przy zakupie nowego samochodu z katalizatorem pod warunkiem oddania do kasacji starego, napędzające równocześnie koniunkturę w przemyśle samochodowym, - systemy preferencji obejmujących niskoprocentowe kredyty, ulgi podatkowe i dotacje na działania zmierzające do ograniczenia emisji, oszczędności paliw i energii, poprawy warunków rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń oraz rekompensujące koszty
(…)
…
(samochody i autobusy - trolejbusami, tramwajami, szybką koleją miejską czy metrem,
przewóz samochodów koleją elektryczną w strefach podlegających szczególnej
ochronie lub przy dalekim tranzycie),
- organizację parkingów poza strefami podlegającymi specjalnej ochronie oraz
zastępczego, sprawnego transportu do tych stref i wewnątrz nich,
- tworzenie organizacji, stowarzyszeń dla wspólnego odzysku…
… rozprzestrzeniania się, w
tym wytyczenie i specjalne oznakowanie objazdów terenów zurbanizowanych (dla
ruchu tranzytowego),
- zastępowanie środków transportu powodujących emisję środkami mniej uciążliwymi
(samochody i autobusy - trolejbusami, tramwajami, szybką koleją miejską czy metrem,
przewóz samochodów koleją elektryczną w strefach podlegających szczególnej
ochronie lub przy dalekim tranzycie),
- organizację…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)