To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
INFORMOWANIE
Należy dbać o to, aby słowa kierowane do pacjenta były zrozumiałe, wyrażone w zwięzły
i przyjazny sposób. Pamiętaj o tym, aby:
nie przekazywać zbyt dużej ilości informacji jednocześnie
przekazywać informacje stopniowo
unikać wyrażeń żargonowych i specjalistycznej terminologii
obserwować reakcje rozmówcy na przekazywane informacje
upewniać się (obserwując, dopytując) czy pacjent zrozumiał przekazane informacje
Zwolnij, aby szybciej osiągnąć cel
o pośpieszne i automatyczne przekazywanie informacji może utrudnić pacjentowi ich
zrozumienie; może wywołać u pacjenta negatywne emocje i niechęć do wykonywania
zaleceń
Pacjent jest osobą, a przekazywane przez Ciebie informacje mogą mieć dla niego duże
znaczenie - mogą wywoływać różne emocje - pacjent ma do nich prawo
Informacja, która z Twojej perspektywy jest zupełnie zwyczajna dla pacjenta może mieć
zupełnie inne znaczenie - informacje dotyczące diagnozy, zalecanej terapii, skutków
ubocznych leczenia etc. - mogą wpływać na ważne sfery życia pacjenta
Ważne są informacje pozytywne - mogą ułatwiać przyjęcie trudnej prawdy:
„Jeśli dalej będzie pan palił, coraz trudniej będzie panu oddychać”
vs. „:Jeśli przestanie pan palić, będzie panu łatwiej oddychać”
Dobierz odpowiednią ilość informacji:
poszczególne osoby różnią się od siebie pod względem zapotrzebowania na
informacje
przed operacją, niektórzy pacjenci chcą znać jak najwięcej szczegółów. Obszerna
wiedza na temat zabiegu obniża u nich napięcie nerwowe. Inni pacjenci, w tej samej
sytuacji, będą unikali informacji na temat operacji - duża ilość informacji będzie
u nich wzmagać lęk
na początku warto zapytać pacjenta o to, co wie na temat swojej choroby/czekającego
go zabiegu
następnie, zapytać czego chciałby się dowiedzieć i jak bardzo szczegółowo
decyzja o zakresie przekazywanych informacji powinna należeć także do pacjenta!
Strategia informowania: informowanie - sprawdzanie - informowanie
polega na przekazywaniu informacji w „porcjach”
po przekazaniu kolejnej porcji upewniamy się czy pacjent zrozumiał wypowiedź
Sprawdzanie:
Co pani o tym myśli?
Czy jest jeszcze coś o co chciałaby mnie Pani zapytać?
Czy to co mówię jest dla Pana zrozumiałe?
Dobrze?
Strategia informowania: przyjmowanie - oferowanie - przyjmowanie
(…)
… się czy pacjent zrozumiał wypowiedź
Sprawdzanie:
Co pani o tym myśli?
Czy jest jeszcze coś o co chciałaby mnie Pani zapytać?
Czy to co mówię jest dla Pana zrozumiałe?
Dobrze?
Strategia informowania: przyjmowanie - oferowanie - przyjmowanie
o na początku lekarz zadaje pacjentowi pytanie otwarte
Czego najbardziej chciałby się pan dowiedzieć…?
lub
Co pani już wie na ten temat?
zazwyczaj podczas odpowiedzi…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)