Fragment notatki:
Wykłady prowadzone przez dr Hannę Michniewicz- Ankiersztajn na Uniwersytecie Kardynała Wyszyńskiego w Bydgoszczy.
Informacje zawarte w notatce dotyczą zagadnień takich jak: informacja, skuteczność informacji i jej percepcja, reklama w turystyce.
Informacja Turystyczna
dr Ankiersztajn
wykład 1 /8.05.2010/
=======================
Problematyka wykładów z Informacji Turystycznej:
Czym jest informacja, system informacji, cechy informacji, mechanizm tworzenia, przekazywania i odbioru informacji.
Cel o zakres informacji turystycznej
Literatura:
1. Merski J., 2002, Informacja Turystyczna. 2. Kruczek Z., 1988. Informacja, reklama i propaganda w turystyce. 3. Kruczek - Promocja i informacja
Informacja jest najczęściej rozumiana jako treść (znaczenie) wiadomości przekazywanej od nadawcy do odbiorcy w odpowiednim języku lub kodzie.
Informacja:
1. wiadomość o czymś lub zakomunikowanie czegoś
2. dane przetwarzane przez komputer
3. dział informacyjny urzędu, instytucji
Cechy informacji:
użyteczność - informacja przynosi korzyści jeśli pozwala odbiorcy na dostosowanie się do świata zewnętrznego; informacjami użytecznymi będą te odebrane "przefiltrowane" z szumu informacyjnego (czyli informacji wysłanych) komunikatywność systemu znakowego - zrozumiałość dla odbiorcy oraz adekwatność sygnału do możliwości odbioru. - informacje powinny być na tyle jednoznaczne, aby każdy adresat odbierał je tak samo (rzetelność koncesyjna) dostępność - z informacji można skorzystać w odpowiednim miejscu i czasie. Zwiększenie komunikatywności, bądź dostępności informacji wymaga jej przetwarzania doprowadzenia do formy jak najbardziej użytecznej i odpowiadającej możliwością odbiorcy
Aktualność informacji jest cechą ściśle skorelowanąe4 z szybkością przepływu od jej źródła do odbiorcy - decydenta. Informacja spóźniona jest „musztardą po obiedzie" dlatego w dobie coraz bardziej śpieszącego świata zachodzi konieczność doskonalenia obiegu informacji, m.in. poprzez skracanie dróg jej przepływu oraz zastosowanie środków technicznych do jej przesyłania, przechowywania i przetwarzania.
Rzetelność i prawdziwość informacji stanowi niebagatelny problem, gdyż oczywiste jest, że decyzje podjęte na podstawie fałszywych informacji będą odpowiednio błędne. Aby zapewnić sobie otrzymywanie informacji prawdziwych, należy niejednokrotnie zabezpieczyć przed deformacją. /np. błędne rozszyfrowanie, pomyłek bankowych/
Informacje służące podejmowaniu decyzji praktycznych powinny odznaczać się oprócz komunikatywności i dostępności również, szeregiem innych cech. Istotne są zwłaszcza: pełność ( kompletność) dostateczność informacji dla podjęcia decyzji, jej i rzetelność.
Problem rozwlekłości informacyjnej przesłanie wiadomości niesie ze sobą maksimum ilości informacji - jest to niepożądane ze względu na możliwości percepcyjne człowieka (zmniejszenie komunikatywności informacji)
(…)
… usług turystyczno-wypoczynkowych
organizacja informacji wizualnych
zbieranie, opracowanie i przekazywanie właściwym instytucjom systemu informacji turystycznej na temat ruchu turystycznego
Dodatkowe zadania:
zbieranie i przekazywanie informacji o bazie noclegowej np. prywatne kwatery rezerwacja miejsc, rezerwacja i sprzedaż biletów
…
… informacji w obsłudze ruchu turystycznego
Kierowanie (sterowanie) ruchem turystycznym, sprawne działanie systemu IT przyczynia się do prawidłowego rozmieszczenia ruchu turystycznego, w zależności od możliwości recepcyjnych regionu i miejscowości.
Usprawnienie obsługi ruchu turystycznego - system IT pozwala turyście na wybór właściwej organizacji usług turystycznych mogących pośredniczyć…
… turystyczna - zakłada zastosowanie w następujących [...] polityki turystycznej
sterowanie ruchem turystycznym
pobudzenie określonych [...]
kształtowanie społecznego modelu wypoczynku po pracy i nauce
podnoszenie standardu miejscowości turystycznej
upowszechnie racjonalnego modelu konsumpcji
Reklama w turystyce
Funkcja informacyjna - dostarczenie konkretnych…
… jako charakter człowieka,
konsonans poznawczy powoduje unikanie wszelkich informacji mogących spowodować dysonans poznawczy,
rzutowanie własnego interesu na percepcje powodujące łatwiejszy, nieświadomy dobór informacji zgodnych z naszym interesem a tłumienie niezgodnych z nim,
mechanizm projekcji, tj., nieświadomy mechanizm obronny, w którym człowiek przypisuje własne cech…
…, zwrócenie uwagi na jego unikatowe walory.
Informacje użytkowe - obejmują dane teleadresowe, informacje o dostępności komunikacyjnej, formie udostępniania i okresie udostępniania.
Informacja turystyczna - to przekazywanie wszelkich danych interesujących turystę:
baza noclegowa i paraturystyczna (noclegowa, żywieniowa, komunikacyjna, oferty biur podróży)
informacje o walorach…
… turystycznych w tym i wypoczynkowych (klimatycznych, walory wodne, ukształtowanie powierzchni)
informacje o walorach leczniczych i antywalorach turystycznych
informacje dotyczące przepisów obowiązujących zagranicznych turystów, poruszanie się w strefach przygranicznych
kalendarze imprez, cenniki i rozkłady jazdy
informacje dla przedsiębiorców (adresy placówek handlowych)
Zadanie…
…
inne środki reklamy - konferencje prasowe dla dziennikarzy
Organizacja pracy centrum i punktów IT
Podstawowe zadania:
udzielanie wszechstronnej informacji turystycznej krajoznawczej i użytkowej dotyczące danej miejscowości, regionu, kraju.
aktywna popularyzacja regionów i miejscowości turystycznych, wypoczynkowych zwłaszcza mało znanych
propagowanie i oferowanie różnego rodzaju…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)