Indywidualne wywiady pogłębione ( Individual In-Depth Interviews , IDI) - II etap fazy jedna z bardziej popularnych metod jakościowych polega także na indywidualnej rozmowie osoby badanej z prowadzącą badanie
jej celem jest dotarcie do jakichś precyzyjnych informacji, poszerzenie wiedzy związanej z tematem badania ma ustalony schemat wątków tematycznych poruszanych w trakcie rozmowy w trakcie wywiadu indywidualnego podejmowane są pytania badacze o charakterze eksploracyjnym próby wyjaśnienia / zrozumienia zjawisk, motywacji, postaw i zachowań prowadzone są przez wyspecjalizowanych badaczy o nastawieniu psychologicznym, którzy umiejętnie wprowadzają kolejne tematy rozmowy, odpowiednio ukierunkowują wypowiedź respondenta, pomagają w ujawnianiu przekonań, opinii, postaw rozmowa wymaga większej aktywności ze strony osoby prowadzącej, ma charakter po części sterowany i prowadzona jest według wcześniej założonego scenariusza - przewodnika wywiadu pytania nie są standaryzowane, mają charakter otwarty, a o ich kolejności i sposobie formułowania decyduje prowadzący prowadzący posiłkuje się pytaniami pomocniczymi, naprowadzającymi lub rozszerzającymi omawiane kwestie, aby uzyskać jak najbardziej wyczerpujące, precyzyjne i prawdziwe informacje dzięki rozmowie umiejętnie prowadzonej przez doświadczonego moderatora, osoba badana ma możliwość pełnego wyrażenia własnych odczuć, emocji, ekspresji, wyjaśnienia motywów postępowania czy zaprezentowania swych życiowych doświadczeń wywiady prowadzone są zwykle w przypadku trudnej dostępności określonego rodzaju respondentów, bądź w sytuacjach, gdy podejmowane zagadnienia mają charakter drażliwy kontrowersyjny, intymny w wywiadzie odbywającym się bez wpływu osób trzecich i w atmosferze zrozumienia i poufności podstawą interpretacji wyników staje się pogłębiona analiza informacji uzyskanych w całej serii niezależnych wywiadów wywiady mogą być przeprowadzone w miejscu zamieszkania, pracy lub w specjalistycznym studiu badań jakościowych przebieg rozmowy może być nagrywany, filmowany oraz obserwowany przez klienta (nie są to badania reprezentacyjne)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)