II Reguła zaangażowania i konsekwencji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 147
Wyświetleń: 854
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
II Reguła zaangażowania i konsekwencji - strona 1 II Reguła zaangażowania i konsekwencji - strona 2

Fragment notatki:

II Reguła zaangażowania i konsekwencji
Jest to reguła „być konsekwentnym”, to zarówno w cudzych jak i we własnych oczach
Dążymy do zgodności pomiędzy swoimi słowami, przekonaniami, czynami
Stoi zatem pewna istotna prawidłowość - osoba uznawana przez nas za spójną i przewidywalną wzbudza nasze zaufanie
Kiedy zaangażujemy się w pewną kwestię napotykamy na zewnętrzny i wewnętrzny nacisk na dalsze konsekwentne angażowanie się czy podtrzymywanie decyzji
Reguła ta opiera się na tendencji do kontroli sytuacji
Mechanizmy, na których opiera się reguła:
Osobista konsekwencja, jest wysoko ceniona w społeczeństwie;
Konsekwentne zachowanie umożliwia korzystne podejście do codziennego życia
Konsekwentne orientacje pozwolą na cenny skrót poprzez komplikacje współczesnej rzeczywistości przez konsekwencje wobec wcześniejszej decyzji
Działanie reguły zaangażowania jest związane ze zjawiskiem dysonansu poznawczego
Jest to popęd spowodowany poczuciem dyskomfortu, pierwotnie zdefiniowany jako konsekwencje utrzymywania 2 lub innej liczby niezgodnych ze sobą elementów poznawczych (myśli, przekonań) L. Festinger
Następnie określany jako konsekwencja zaangażowania w działanie, które jest sprzeczne, koncepcja siebie jako osoby przyzwoitej i rozsądnej ( Aronson)
Jest to zjawisko nieświadome ( uczucie nieprzyjemne)
Możliwośc redukcji dysonansu Przez zmianę naszego zachowania - tak aby było zgodne z dysonansowym elementem poznawczym
Przez uzasadnieni e naszego zachowania- zmieniając 1 z elementów tak, aby był mniej sprzeczny z zachowaniem
Przez uzasadnienie Naszego zachowania- dodając nasze elementy poznawcze, które są zgodne z zachowaniem i je wspierają
Przykład: uważasz się za osobę uczciwą a jeździsz bez biletu. Co robisz w sytuacji kiedy ktoś zwróci Ci uwagę?
-zmieniasz zachowanie
-zmieniasz nieco definicje zachowania
-pokazujesz, że jazda bez biletu to nie nieuczciwość z twojej strony tylko np. chęć podjęcia ryzyka
3. Dysonans podecyzyjny
-dysonans, który zostaje wzbudzony po podjęciu decyzji;
- redukcja dysonansu w tej sytuacji polega na podwyższeniu atrakcyjności wybranej alternatywy i zdewaluowaniu alternatywy odrzuconej;
- przykład - kupowanie samochodu (szukanie mocnych i słabych stron, po zakupie podkreślanie mocnych stron by zagłuszyć słabe)
- eksperyment J. Brehm'a- ocena atrakcyjności urządzeń kuchennych
4. Dysonas poznawczy, a reguła zaangażowania i konsekwencji
- Osoby, które chca nas „zmusic” do pewnych wyborów, opinii, zachowań wykorzystują mechanizm dysonansu poznawczego
- wzbudzają zaangażowanie ( nakłaniają nas do wypowiedzenia pewnych opinii, stwierdzeń, zdeklarowania pewnych działań) a potem bazując na potrzebie bycia konsekwentnym oczekują konkretnych decyzji zgodnych ze swoimi oczekiwaniami


(…)

…” do pewnych wyborów, opinii, zachowań wykorzystują mechanizm dysonansu poznawczego
- wzbudzają zaangażowanie ( nakłaniają nas do wypowiedzenia pewnych opinii, stwierdzeń, zdeklarowania pewnych działań) a potem bazując na potrzebie bycia konsekwentnym oczekują konkretnych decyzji zgodnych ze swoimi oczekiwaniami
Istota: automatyzm konsekwencji
Przykład: kupowanie prezentów na Boże Narodzenie, wprowadzanie nowej zabawki na rynek, reklama, atrakcyjności

… wcześniejszej decyzji
Działanie reguły zaangażowania jest związane ze zjawiskiem dysonansu poznawczego
Jest to popęd spowodowany poczuciem dyskomfortu, pierwotnie zdefiniowany jako konsekwencje utrzymywania 2 lub innej liczby niezgodnych ze sobą elementów poznawczych (myśli, przekonań) L. Festinger
Następnie określany jako konsekwencja zaangażowania w działanie, które jest sprzeczne, koncepcja siebie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz