Idee programowe romantyków polskich

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1785
Wyświetleń: 3269
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Idee programowe romantyków polskich - strona 1 Idee programowe romantyków polskich - strona 2 Idee programowe romantyków polskich - strona 3

Fragment notatki:


IDEE PROGRAMOWE ROMANTYKÓW POLSKICH Idee programowe romantyków polskich , oprac. A. Kowalczykowa, Wrocław 1991, BNI, 261. WSTĘP NURT MYŚLI SWOBODNEJ I TWÓRCZEJ Program a romantycznej idee sztuki. Istotą romantycznego pojmowania sztuki jest przeświadczenie o pełnej swobodzie twórcy, dążenie do jak najszerszego otwarcia wszelkich horyzontów, do niekrępowania geniusza żadnymi narzuconymi mu więzami. Jak to pogodzić z programem twórczym? Teksty lub fragmenty tekstów, które mają charakter programowy, utrzymane są często w stylu swobodnym, mają ton raczej osobistych wynurzeń niż konkretnej deklaracji. Romantycy traktują sztukę w osobliwym powiązaniu z postawą twórcy wobec świata, teksty te zawierają wszelkie niepokoje intelektualne, a nie tylko postulaty dotyczące bezpośrednio sztuki. Mogą nawet nie poruszać wprost kwestii sztuki, np. Księgi narodu polskiego czy wiersz Słowackiego Tak mi Boże dopomóż . || Pojęcie romantyzmu: nazwa „romantyzm” obejmuje wszystkie zjawiska z zakresu filozofii, literatury, sztuki, obyczajowości. Fryderyk Schlegel: „Wszelka sztuka powinna stać się nauką, wszelka nauka- sztuką; poezja i filozofia powinny się zjednoczyć”. Przy takim pojmowaniu poezja może oznaczać wszystko. Ujęcie Schlegla, choć skrajne i maksymalistyczne, zostaje podjęte i trwa w całym nurcie romantycznym, przejawia się w stale istniejącym zatarciu granic między poetą a poezją, życiem a sztuką. Jak ułożyć antologię? Pojęcie romantyzmu ma różne zakresy: 1) w Polsce wskazuje historyczny okres pomiędzy oświeceniem a pozytywizmem; 2) nazwa określonej, pozahistorycznej postawy człowieka; 3) ma wyjaśniać, co łączyło i leżało u podstaw myślenia i stylu romantyków, co dominowało w ich przeświadczeniach filozoficznych, estetycznych, obyczajowych. Ostatni krąg (pojmowanie romantyzmu jako kręgu intelektualnego i artystycznego) wyznacza zakres prezentowanej antologii programów literackich. Dylemat jakie utwory zamieścić. Czy tylko te które legły u genezy romantyzmu, do 1830r.? To byłby błąd. Niezwykła żywotność romantyzmu (po dzisiaj) wynika z tego, że nigdy nie poddał się presji ustalonych przez siebie praw i programów, że wciąż były one przemieniane, dzięki czemu romantyczna literatura nigdy nie dała się skrępować kostniejącą siatką formalnych przepisów, zawsze wyrażała najbardziej współczesne niepokoje ideowe i intelektualne. Stawiano przed nią wciąż nowe wymagania i postulaty programowe. Wyrastały one z założeń światopoglądowych i poetyckich, stanowiły istotę myśli romantycznej: z idei nieskończoności, ż żarliwej wiary, że można przeniknąć to, co wybiega poza wytyczone rozumem granice, że wieszcze słowo ma moc przemienienia człowieka i świata, i że nie wolno krępować twórczego umysłu więzami reguł i przepisów. || Program romantyczny wytyczają pisarze najwybitniejsi: Mickiewicz, Mochnacki, Słowacki i Krasiński. W antologii znajdują się też teksty pisarzy, którzy deklarowali się jako przedstawiciele nowej szkoły prezentując jednak postawę pojednawczą wobec rozsądkowych mniemań o sztuce.

(…)

… („I jestem dzisiaj […] Nie Polak- ale istny bajronista…” Beniowski). Poglądy Krasińskiego dotyczące poezji zapisywane głównie w listach, ale także np. w Nie- Boskiej komedii i w Przedświcie, układają się w ciąg programowy. Nadrzędne znaczenie poezji, w która przekształca się wszystko, co tylko jest wykonane z właściwą mocą posłannictwa i natchnienia. Poezja powinna objawiać przyszłości, cele istnienia, dawać inspiracje…
… temat współczesny do dramatu i epopei, odwołując się do konkretnych wydarzeń z najnowszych dziejów narodu (III część Dziadów, Kordian, Pan Tadeusz), w wieszczej wizji nadchodzących dni (w Nie- Boskiej komedii) lub też na drodze aluzji czy rozświetlania ogólnych mechanizmów historii (Irydion i rozpoczęty cykl dramatów historycznych Słowackiego). Perspektywa historii zawsze miała okazać się kluczem…
… o szczególnej w narodzie randze poety i poezji. Słowu pisanemu przeciwstawiał słowo mówione, wpływowi dzieła literackiego wpływ natchnionej i potężnej osobowości , fascynującej słuchaczy. Lekceważąc poezję, podał w istocie najgłębiej romantyczną apoteozę słowa. Te idee zapowiadał Krasiński w Nie- Boskiej komedii, rozwijał w Przedświcie. Podobne idee były zawarte w Mickiewiczowskich prelekcjach i wykładach…
… przecierały także przeróbki tekstów angielskich (Niemcewicz). Drogę torowa także sentymentalizm, nie mieszczący się w kanonie klasycystycznym. Franciszek Karpiński przygotuje tu grunt dla wystąpień Brodzińskiego i dla Romantyczności Mickiewicza. Nowe tendencje w estetyce i krytyce literackiej. Wpływy obcej (niemieckiej) filozofii i estetyki. Działo się to początkowo w Warszawie, głównie dzięki kilku młodym…
…. W tym samym czasie na łamach «Pamiętnika» ukazał się wyszydzający romantyczność felieton Stanisława Kostki Potockiego. Widzi w romantyzmie szkodliwy irracjonalizm i zagrożenie dla polskiego języka i oświaty narodowej. O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej (1818): traktuje romantyzm na równi z klasycyzmem. Próbuje pogodzić sprzeczności- uznając klasycyzm za styl odpowiadający duchowi…
… droga poetów”. Proponował inną drogę- poszukiwania „duszy narodu lub duszy świata”. Na postawie innych jego utworów można się doszukać dalszych postulatów: pragnienie demistyfikacji Polski (Grób Agamemnona) i emigracji, i związana z tym bardzo indywidualna koncepcja romantycznego stylu, odwołująca się do postawy ironicznej. Jest tu nawiązanie do Byrona, eksponowane przez Słowackiego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz