I sem Poszukiwanie podstaw humanistyki

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 721
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
I sem Poszukiwanie podstaw humanistyki  - strona 1 I sem Poszukiwanie podstaw humanistyki  - strona 2

Fragment notatki:

Dilthey:
Wystąpił z dwiema tezami : 1. nauki humanistyczne są prawdziwymi naukami; ale 2. są od przyrodniczych odmienne. Przeprowadził dokładna analizę nauk humanistycznych.
Według niego odrębność nauk humanistycznych od [przyrodniczych leży w samym przedmiocie nauk. Przedmiotem nauk przyrodniczych jest przyroda a humanistycznych rzeczywistość dziejowo - społeczna (elementy jednostkowe ludzie złożone narody, kultura, społeczeństwo
Wysunął 8 twierdzeń o naukach humanistycznych. 1. dwoistość nauk - przedmiotowość nauki nie jest fizyczna ani duchowa, psychiczna lecz psychofizyczna 2. nauce humanistycznej potrzebna jest psychologia opisowo - analityczna, analizująca strukturę i typy psychiki ludzkiej, obejmująca cały świat człowieka.3.nauki zawierają trzy Tymy stwierdzeń : o faktach - historie, o prawach - abstrakcyjne wyodrębnienie z faktów, wartuściujace - prawidła, imperatywy, normy. Całość stanowi odrębność nauk humanistycznych 4. nauki humanistyczne ustalają prawa strukturalne 5.wiedza w naukach humanistycznych oparta jest na hipotezach a w humanizmie na zrozumieniu, na bezpośrednim przezywaniu.6 podmiotem nauk przyrodniczych są zjawiska humanistycznych rzeczywistość.7. każde ujecie świata zależne jest od umysłu ujmującego. Zalezne jest od czasu, świata społecznego. Historyzm 8. irracjonalizm. Nauka humanistyczna ma unikać schematów a trzymać się życia Windelband
Odrębność nauk humanistycznych lezy nie w przedmiocie lecz w metodzie. Jedne nauki są nomotetyczne a drugie idiograficzne. Nauka ustalając prawa ogólne jest bardziej abstrakcyjna, natomiast zaś fakty indywidualne bardziej konkretna w przyrodzie w konstrukcji w humanizmie w rzeczewistosci. Nauka humanistyczna ma charakter historyczny, stara się ująć właśnie zjawiska jednoskowoe, jednorazowe dzieje określonego człowieka czy narodu, rozwój określonego języka, religji czy nauki Rickert
Połączył podział nauk Windelbanda z Diltheya (metodę i przedmiot) według tego połączenia wskazał dokładnie miejsce humanistyki wśród nauk. 1. nauka może przyjąć postawę generalizująca (przyroda) bądź indywidualistyczną (humanizm) Przyrodnicy wyciągają z nauki to co ogólne natomiast pozostali to co wartościowe
2. Nauki dzielą się na nauki o naturze i o kulturze tu chodzi o podział ze względu na na przedmiot. Naturą nazywamy to co powstało samo, kulturą to, co zostało wytworzone przez człowieka.
Rickert wprowadził swój podział nauk na przyrodnicze i o kulturze, zastępując tradycyjny podział na nauki o przyrodzie i o duszy. Następnie podzieli nauki na generalizujące i indywidualistyczne. Podkreślał ze te dwa podziały nie są identyczne lecz krzyżują się i wydają 4 rodzaje nauk indywidualistyczne o kulturze np. historia ale może być tez nauka indywidualistyczna o naturze np. geologia; generalizująca o przyrodzie np. chemia ale też generalizująca o kulturze np. socjologia ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz