. T. Hobbesa uzasadnienie władzy absolutnej: pesymizm antropologiczny, stan natury i umowa społeczna; symbolika Lewiatana. Tomasz Hobbes: XVII w. - zerwanie z chrzescijanska wspolnota panstw i prawem naturalnym
- uzasadnienie wladzy absolutnej - wszystko można sprowadzic do ruchu i materii, a dobro i zlo do przyjemnosci i cierpienia
Najważniejsze dzieła: - Lewiatan 1651 - materia, forma i wladza panstwa koscielnego i swieckiego
- Behemot 1658 - dialog na temat angielskiej wojny domowej. Ukazuje się po smierci Hobbesa. - pesymizm antropologiczny - przekonanie, ze czlowiek jest z natury zly, jest istota niebezpieczna, nieprzewidywalna i ryzykowna w stanie natury
Stan natury- co się dzieje w sutacji, kiedy nie istniej wladza, która gwarantuje porządek:
- wojna kazdego z kazdym
- każdy jest sam, czlowiekowi grozi nieustanne niebezpieczenstwo
- zycie czlowieka jest samotne, zwierzece i krotkie
- prawem natury jest to, ze ma prawo chronic zycie stosujac wszystkie możliwe srodki
Umowa spoleczna: strony umawiaja się, ze każdy rezygnuje z nieograniczonych praw na rzecz suwerena. Umowa wymienia suwerena, który nie jest strona umowy. Umowa wymienia bezpieczenstwo za posluszenstwo. Dopiero zawarcie umowy spolecznej tworzy panstwo. Możliwa jest moralnosc i prawo. Lewiatan sprawuje wladze duchowa i swiecka. Decyduje jako religie wyznaja jego poddani. Wladza absolutna jest zrodlem prawa, stoi ponad prawem i jest niepodzielna (jeden osrodek decyzyjny). Jeżeli jest dwuwladza to oznacza to koniec panstwa.
Oskarzany o ateizm na podstawie Lewiatana.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)