To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
USTRÓJ I SYSTEM WŁADZY KRÓLESTWA POLSKIEGO W DOBIE KONSTYTUCYJNEJ. Ustrój polityczny:
Konstytucja z 1815 roku przyznała królowi rozlegle kompetencji:
- wypowiadanie wojny
- zawieranie pokoju oraz traktatów i umów międzynarodowych
- decyzje o udziale wojsk polskich w wojnach prowadzonych przez Rosje należała do króla. Wg Konstytucji „wojsko polskie nigdy nie będzie użyte za granicami Europy”
- monarcha rozporządzał dochodami budżetu
- nadawał nobilitacje i tytuły honorowe.
- wszystkie akty publiczne wydawano w imieniu króla
- osoba królewska jest święta i nietykalna (art.36.)
- cesarz miał sie koronować na króla w Warszawie.
- Na podstawie aktu 1815r. „Rząd jest w osobie króla. Król prawuje władzę wykonawczą w całej swojej rozciągłości. Każdorazowy car był królem Polski .
Namiestnik:
- konstytucja postanowiła „w nieprzytomności króla Namiestnik i Rada stanu zarządzają w jego imieniu sprawami publicznymi Królestwa”.
- Namiestnik przewodniczył Radzie Stanu - przedstawiał kandydatów na urzędy, których obsada należała bezpośrednio do króla . Rada stanu. Rada administracyjna.
-strukturę aparatu państwowego K.P. oparto na wzorcach ustrojowej Polski napoleońskiej - Rada Stanu spełniała funkcje rządu krajowego,(organ ten dzielił się na Radę administracyjną i ogólne Zgromadzenie Rady Stanu).
- w skład wchodziło 5 ministrów pod władzą Namiestnika, kierujących resortami rządowymi, oraz osoby powołane wg swobodnego uznanie przez króla.
- był to organ doradczy Namiestnika - od 1825 r. stała się on najwyższa władzą wykonawczą i administracyjną w kraju. Sejm (do 1831 r.).
Wspomniana konstytucja w artykule 31 mówiła: "Naród polski mieć będzie wiecznymi czasy reprezentację narodową w sejmie, złożonym z króla i z dwóch izb, z których pierwsza składać się będzie z senatu, druga z posłów i deputowanych od gmin".
Kompetencje i zasady działania Sejmu określał cały Tytuł IV obejmujący 18 artykułów. - Izby miały się zbierać raz na dwa lata w Warszawie w czasie wyznaczonym przez monarchę na okres 30 dni. Obradować miały tylko nad projektami przedstawionymi przez króla lub Radę Stanu, a posłowie nie mogli ich zmieniać, aczkolwiek w przeciwieństwie do czasów Księstwa Warszawskiego dopuszczono wolną dyskusję posłów nad projektami oraz petycje do tronu. - Tylko król mógł go odraczać, przedłużać oraz rozwiązywać, on również zwoływał sejm nadzwyczajny i mianował marszałka i sekretarza. - Organami sejmu były trzy komisje - gdzie opiniowano nadesłane projekty - do spraw skarbowych, do spraw cywilnych i kryminalnych, oraz komisja do spraw organicznych i administracyjnych. Każda składała się z pięciu posłów i trzech senatorów.
(…)
… zniesionej Konstytucji Królestwa Polskiego z 1815 roku.
Status Organiczny.
Namiestnik i Król:
- wspólna koronacja cesarza Wszechrosji i króla Polski odbywać się miała w Moskwie
- Namiestnik zdominował Radę Administracyjną a najważniejsze decyzje dotyczące zarządu kraju zapadły w kancelarii Namiestnika. (W 1856 roku Namiestnikiem został księże Iwan Paskiewicz). - w rękach Namiestnika skupiła się władza…
… ostateczne sprawy cywilne ,a X został najwyższą instancją w sprawach karnych.
- po powstaniu styczniowym car wydał postanowienie o wprowadzeniu rosyjskich ustaw sądowych - sprawy cywilne i karne mniejszej wadi rozpatrywało sądownictwo pokojowe a sprawy większej wagi należały do sądów ogólnych.
-Sądownictwo pokojowe obejmowało: sądy gminne, sędziów pokoju oraz zjazd sędziów pokoju i sędziów gminnych.
- Sąd…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)