To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Geneza prawa administracyjnego- uwagi ogólne:
-zaczęło się kształtować około 200-250 lat temu;
-jego geneza związana jest z ideologią oświecenia, teoria trójpodziału władz i doktryną praw człowieka, upadek absolutyzmu;
-zdaniem prof. J. Szreniawskiego: Można przyjąć, że postępowe idee torujące drogę Wielkiej Rewolucji Francuskiej, która przekształciła poddanego w obywatela, zrodziły współczesne prawo administracyjne;
-dalszy wpływa na ewolucję miało utworzenie sądownictwa administracyjnego oraz powstanie nauki prawa administracyjnego;
-kolejny eta przypada na XIX i XX w i jego jest konsekwencją rozwoju kapitalizmu, przeobrażeniami cywilizacyjnymi;
-współczesne prawo administracyjne:
normuje całość życia publicznego w państwie;
na obecny kształt wywierają doktryny demokratycznego państwa prawnego i ochrony praw człowieka; dwustronnie wiążące regulujące organizację i aktywność administracji publicznej a także wolnych obywateli i ich zrzeszeń;
Okres państwa absolutnego:
-aparat administracyjny podlegał władcy;
-hierarchiczne podporządkowanie;
-zawodowi urzędnicy;
-aparat administracyjny nie był związany prawem, choć administracja miała działać w interesie powszechnym, czyli ogólnym, publicznym;
-administrację obowiązywały instrukcje pochodzące od samego władcy, jak i od organów wyższych hierarchicznie;
-władca pełnił funkcje organu stanowiącego;
-jednostka nie miała praw formalnych i mało praw materialnych;
-doniesieni, przedstawienia- możliwość jednostki wystąpienia do monarchy;
-normy jednostronnie wiążące- wiążą obywatela ale nie władzę administracyjną, normy które wiążą władze administracyjne wiążą je tylko wobec organów wyższych;
-na rozwój administracji tego okresu znaczący wpływ miały poglądy kameraliści i policyści, uważali, że państwo powinno działać we wszystkich sferach życia publicznego, tzn. administracja powinna zabezpieczyć porządek i bezpieczeństwo w państwie i podejmować działania prowadzące do rozwoju gospodarczego i społecznego w państwie;
Okres monarchii konstytucyjnej- faza I od końca XVIII do początku XIX w:
-podział władz;
-władza wykonawcza w ręku monarchy;
-władza ustawodawcza w ręku parlamentu wybieranego przez społeczeństwo lub jego przedstawicieli, stanowiącego prawo powszechnie obowiązujące;
-stopniowe ograniczenie nadzoru monarchy nad aparatem administracyjnym;
-administracja ma realizować dobro publiczne, ale w granicach stworzonych przez ustawy; a to co nie jest uregulowane, to jest działalność swobodna administracji w interesie powszechnym, sposób doprecyzowuje sama administracja;
(…)
… sprzyjające powstaniu samodzielnego aparatu administracji polskiej i rozwoju polskiego prawa administracyjnego:
>przewrót społeczny i polityczny drugiej polowy XVIII w; nowe koncepcje administracyjne;
>rozprężenie administracji polskiej po panowaniu Sasów;
>Polska nie przechodziła okresu absolutyzmu oświeconego- zawsze monarcha był związany prawem, był pod kontrolą parlamentu;
-dodatkowym bodźcem okazało się kształtowanie rynku ogólnokrajowego- pierwsze przepisy powstającego prawa administracyjnego to: przepisy prawa żeglugowego, drogowego, celnego, a utworzona w 1775 Rada Nieustająca to pierwsze nowożytne kolegium rządowe na czele z królem; ważne było tez zagrożenie niepodległości;
-nie wyłoniło się gwałtownie, trudno ustalić datę, rozwój był procesem; akty o podstawowym znaczeniu:
>Konstytucja z 1764 o powołaniu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)