Historia organizacji i zarządzania

Nasza ocena:

5
Pobrań: 539
Wyświetleń: 1848
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia organizacji i zarządzania - strona 1 Historia organizacji i zarządzania - strona 2 Historia organizacji i zarządzania - strona 3

Fragment notatki:

Notatka porusza między innymi zagadnienia takie jak: MYŚL W DZIEDZINIE ZARZĄDZANIA KSZTAŁTOWAŁA SIĘ POD WPŁYWEM TRZECH GŁÓWNYCH SIŁ: Siły społeczne: normy i wartości, które cechują kulturę, wpływ na dziedziny zarządzania: motywacja, przywództwo, zarządzanie zasobami ludzkimi. Siły ekonomiczne – siły związane z systemami gospodarczymi i ogólnymi warunkami i tendencjami w gospodarce
- wpływ na dziedziny zarządzania: analiza środowiska, planowanie strategiczne, projektowanie organizacji.


(…)


Spojrzenie ilościowe
Podejście integrujące
Schemat integrujący podejścia do zarządzania:
Podejście systemowe:
Uznanie wewnętrznych zależności
Uznanie wpływów otoczenia
Podejście sytuacyjne:
Uznanie sytuacyjnego charakteru zarządzania
Reakcja na szczególne cechy sytuacji
Spojrzenie klasyczne:
bieżąca troska o efektywność i wydajność
Spojrzenie behawioralne:
bieżąca troska o zachowanie organizacyjne
… w organizacjach i potrzeby organizacji wobec człowieka w procesie pracy
W ramach tego kierunku podejmowane były także zagadnienia dotyczące: stylów kierowania, formalizacji organizacji, zadowolenia z pracy itd.
INSPIRACJA:
Szkoła behawioralna powstała dlatego, że kierownicy nie zdołali osiągnąć maksymalnej wydajności i pełnej harmonii w miejscu pracy przy zastosowaniu klasycznego podejścia
Motywacja pracownika…
… przez potrzeby, układające się w hierarchię i obejmujące bodźce pieniężne oraz społeczną akceptację.
Douglas McGregor - teoria X i teoria Y odzwierciedlają dwa skrajne zespoły poglądów różnych menedżerów na temat ich pracowników. Teoria X jest stosunkowo negatywnym poglądem na robotników i odpowiadają jej poglądy naukowego zarządzania. Teoria Y jest bardziej pozytywna i wychodzi z przesłanek przyjmowanych przez zwolenników teorii stosunków międzyludzkich.
ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE:
Uznaje ono, że zachowanie organizacyjne jest czymś znacznie bardziej złożonym, niżby sądzili zwolennicy na rzecz stosunków międzyludzkich.
Dziedzina zachowania organizacyjnego czerpie z szerokiej, interdyscyplinarnej postawy psychologii, socjologii, antropologii, ekonomii i medycyny.
Kierunek ten przyjmuje całościowe spojrzenie na zachowania i odnosi się do procesów indywidualnych, grupowych i organizacyjnych.
Ważnymi elementami są: zadowolenie z pracy, stres, motywacja, przywództwo, dynamika grupowa, polityka organizacyjna, konflikt międzyludzki, projekt organizacji
OSIĄGNIĘCIA I OGRANICZENIA SPOJRZENIA BEHAWIORALNEGO:
WKŁAD:
Zastosowanie narzędzi psychologii do uzyskiwania tych samych celów wydajnościowych, do których dążą…
… organizacji w bardziej efektywnym wykorzystaniu produktów i usług i można je zastosować do szerokiej gamy problemów.
Przykład zastosowania: zarządzania zapasami, planowanie harmonogramów lotów (używając np. programowanie liniowe)
OSIĄGNIĘCIA I OGRANICZENIA SPOJRZENIA ILOŚCIOWEGO:
PODEJSCIA INTEGRUJACE:
Podejścia klasyczne, behawioralne i ilościowe mogą być ze sobą sprzeczne lub mogą się nawzajem wykluczać…
… instrumentem naukowego organizowania pracy składającej się z czterech etapów:
1. Obserwacja i pomiar (chronometraż) czynności podzielonych na najdrobniejsze elementy,
2. Analiza i ocena krytyczną wyników obserwacji i pomiarów
3. Opracowanie najlepszego sposobu wykonania danej pracy
4. Wdrożenie gotowego wzorca za pomocą szczegółowych instrukcji wykonawczych i zachęt wprowadził zasadę doboru właściwego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz