W ogóle przypominam Państwu o tym, że przynajmniej w okresie historycznym, o którym mówimy byli to przedstawiciele szkoły Lwowsko-Warszawskiej , tutaj Państwo macie portret , to jest Kazimierz Twardowski - twórca szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Prawdopodobnie najlepszy nauczyciel jaki się zdarzył w historii tego kraju. Jeśli o jakości nauczyciela ma świadczyć ilość znanych uczniów to niewątpliwie Twardowski był takim nauczycielem. Twardowski urodził się w Wiedniu. W Wiedniu też pobierał edukację, chodził do gimnazjum teozjańskiego znanego z dużego rygoru, jednocześnie było to elitarne gimnajzium. Może to kształtowało jego osobowość. Mówiąc najkrócej, cechami Twardowskiego była dbałość o uczniów przede wszystkim, a jednocześnie surowość i niedostępność. Chodziły anegdoty, że studenci bali się zbliżyć na korytarzu do Twardowskiego, bo ich nie tolerował, przyjmował oczywiście w swoim gabinecie. Kiedy jak Państwu nadmieniłem Twardowski skończył studia i uzyskał dwa stopnie naukowe, najpierw doktora , potem doktora habilitowanego podjął starania o objęcie katedry w jednym z polskich uniwersytetów. Polskich tzn. na ziemiach polskich, bo to okres zaborów - jak Państwo wiecie, no i oczywiście udało mu się we Lwowie na uniwersytecie i od tego czasu zaczyna się historia polskiej psychologii, filozofii, socjologii, estetyki , logiki - przede wszystkim i innych dyscyplin humanistycznych, bo w tych dyscyplinach miał Twardowski znanych uczniów. Praca habilitacyjna Twardowskiego, podobnie jak i praca doktorska były napisane po niemiecku i obronione na uniwersytecie w Wiedniu. Była, jak Państwu nadmieniłem pewną kontynuacją brentanowskiej - bo to był główny nauczyciel - teorii intencjonalności. Teoria intencjonalności to była brama psychologii introspekcyjnej, bo w tych czasach tzn. na przełomie XIX wieku innej nie było. To była taka dosyć specyficzna teoria, która koncentrowała się, uważała, że skoro psychologowie mogą i powinni badać przede wszystkim wyłącznie nie wytwory, ale akty świadomości. Że to, co jest dostępne introspekcyjnie to zarówno sam akt, jak i jego wytwór. Akty świadomości , co w tym okresie oznaczało wszystkie zjawiska psychiczne, bo tylko takimi się interesowała psychologia introspekcyjna, mają charakter intencjonalny, tzn. są nakierowane albo wycelowane zawsze w jakiś przedmiot. Świadomość ludzka jest zawsze świadomością czegoś, to w zasadzie tego nikt nie kwestionował, może współcześnie jacyś myśliciele inspirowani myślą dalekowschodnią uważają, że można mieć świadomość niczego, ale w Europie się uważało tradycyjnie, że świadomość jest świadomością czegoś, że jest intencjonalnie skierowana na coś tak, jak akty świadomości i to różni zjawiska świadomości od wszystkich innych zjawisk w świecie. Że są o czymś, myślenie jest myśleniem o czymś, niezależnie czy jest to przedmiot fikcyjny, czy idealny, percepcja jest percepcją czegoś, tu oczywiście wchodzą w grę tylko przedmioty fizycznie istniejące, obawianie się jest obawianiem czegoś itd. I to w dużym skrócie byłaby ta nauka o aktach intencjonalnych, to z niej wynikały różne rzeczy, ale o tym potem.
(…)
… tak długo jak długo sobie coś wyobrażamy, potem przestajemy sobie to wyobrażać, ale za chwilę, bądź za godzinę albo za kilka dni możemy sobie to samo wyobrazić od nowa. To zresztą jest taki pogląd który współcześnie w psychologii poznawczej funkcjonuje, mówi się, że są dwa stanowiska, jeśli chodzi o procesy poznawcze. Jedno stanowisko, które jest stanowiskiem tradycyjnym, i które zakłada, że mamy…
…, że co prawda należy rozwijać psychologię i to także psychologię eksperymentalną .Tu źródła różne pisane podają m.in., że to właśnie we Lwowie za sprawą Twardowskiego powstała pierwsza polska pracownia psychologii eksperymentalnej. Inni uważają, że ta pierwsza powstała w Krakowie, daty się zresztą przyjmuje arbitralnie od 1904 do 1911 r. Państwo się domyślacie, że takie pracownie powstawały stopniowo…
… wrażeń i to już są pewne doznania estetyczne. Doznania estetyczne zaczynają się najczęściej na poziomie układów pojedynczych wrażeń, to przykłady symetryczne, regularne, to są układy pewnych wrażeń, w przypadku wrażeń dźwiękowych najlepszym przykładem jest melodia. Mamy melodię, ta sama melodia może być grana przez dwa różne instrumenty powiedzmy, że są to skrzypce i dźwięk skrzypiec jednym nam się podoba, innym się nie podoba i tu jesteśmy na poziomie wrażeń, a poza tym melodia może nam się podobać. Ta sama melodia może nam się podobać chociaż dźwięki pojedyncze, z jakich się składa nie budzą specjalnie naszego entuzjazmu, jakiś wzór może nam się podobać, niezależnie od tego, że barwa czy barwy z jakich on ten wzór się składa mogą nam się nie podobać. Wrażenia i układy wrażeń - te drugie moją…
… terminologiczne to słowa świadomość, nieświadomość i różne podobne. Freud używał słów świadomość i nieświadomość, natomiast podświadomość często jest czymś innym, o tym Freud nie pisał, chociaż często się używa zamiennie podświadomość. Co najwyżej pisał o przedświadomości, czyli takiej częściowej nieświadomości bądź częściowej świadomości.
A więc świadomość, nieświadomość i popęd a nie instynkt, to najgrubsze…
…, neurofizjologii, a właściwie chciał się specjalizować w dziedzinie mózgowych mechanizmów, zaburzeń mowy - afazji. Na początku wiązał swoja przyszłość ze specjalizacją - afazja, ale losy potoczyły się inaczej. Założył rodzinę, musiał ją utrzymywać i zajął się praktyką kliniczną, w Wiedniu koniec XIX w.
Skoro w takim miejscu i w takim czasie to zajmował się, miał do czynienia z przedstawicielami klasy średniej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)