Historia kultury i filozofii w różnych epokach

Nasza ocena:

5
Pobrań: 154
Wyświetleń: 2345
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia kultury i filozofii w różnych epokach - strona 1 Historia kultury i filozofii w różnych epokach - strona 2 Historia kultury i filozofii w różnych epokach - strona 3

Fragment notatki:

Omówienie najważniejszych zagadnień z filozofii i kultury podzielone chronologicznie na epoki. 14 stron notatek z filozofii w formacie doc. Zagadnienia omówione w notatce: Sokrates, Platon, Arystoteles, stoicy, epikureizm, teatr grecki, tragedia grecka, poglądy Arystotelesa w poezji, cechy greckiego eposu, definicja mitu, przedstawiciele antycznej liryki, Symonides, Safona, Anakreont, Horacy, pojęcia mitologii, cechy piśmiennictwa średniowiecznego, ideał władcy, idealny rycerz, średniowieczne formy teatralne, misteria, dramaty liturgiczne, moralitety, Scholastyka, filozofia średniowieczna, augustianizm, tomizm, franciszkanizm, znaczenie językowe zabytków średniowiecznych na przykładzie Bogurodzicy, Legenda o świętym Aleksym. Ponadto w notatce: Kazania gnieźnieńskie, architektura średniowieczna, Gotyk, styl romański, czynniki sprawcze Odrodzenia, renesansowy charakter pieśni, fraszek, trenów i dramatu Kochanowskiego, związki kulturowe i literackie renesansu z antykiem, Kontrreformacja, charakterystyka nurtu sarmackiego i dworskiego w kulturze polskiego baroku, cechy poezji barokowej w utworach J.A. Morsztyna, sarmatyzm, Molier, Corneille, Cyd, Skąpiec, Wacław Potocki, Oświecenie, sentymentalizm jako pogląd kulturowy i kierunek literacki w Europie i w Polsce, bohater pozytywny i negatywny "Powrotu posła" Niemcewicza, humanitaryzm, irracjonalizm, empiryzm, Hugo Kołłątaj, Stanisław Staszic, Franicszek Jezierski.

Antyk
Filozofia
SokratesSokrates zajmował się tylko człowiekiem. Zajmowało go jedynie to, co można było ulepszyć, czyli działał na polach etyki i logiki. Jego poglądy etyczne można sformułować w trzy główne tezy: Cnota jest dobrem bezwzględnym. Cnota to według Sokratesa moralne zalety człowieka, właściwe tylko gatunkowi ludzkiemu, takie jak: sprawiedliwość, odwaga, panowanie nad sobą. Człowiek powinien zabiegać o dobro najwyższe nie licząc się z niebezpieczeństwami czy śmiercią, poświęcając dobra niższe i pozorne. Sokrates był pierwszym, który wyróżnił dobra moralne. Cnota wiąże się z pożytkiem i szczęściem. Sokrates widział związek pożytku z dobrem. Tylko to co dobre może być pożyteczne. Podobnie miał się stosunek dobra do szczęścia: szczęście wynika z cnoty. Cnota jest wiedzą. Wszelkie zło pochodzi z nieświadomości: nikt umyślnie i z świadomością zła nie czyni. Wniosek: ludzie dążą do szczęścia i pożytku - prawdziwe szczęście i pożytek daje tylko dobro - prawdziwym dobrem jest cnota. Cnota, szczęście i rozum są nierozłączne. PlatonPlaton był idealistą, twierdził, że we wszystkich dziedzinach bytu i działania obok pierwiastków realnych, które są przemijające istnieją pierwiastki idealne, które są wieczne, i że pierwiastki idealne mają przewagę nad realnymi. Na czele jego filozofii stało pojęcie idei, a także dobra i duszy. Platon był przekonany, że istnieje byt idealny a byt realny jest od niego zależny. Dusza istnieje niezależnie od ciała a ciało jest niższe i zależne od niej. Złączenie z ciałem nie jest dla duszy niezbędne. Platon był przekonany, że istnieje wiedza wrodzona, rozumowa, niedoświadczalna i że wiedza zmysłowa jako zależna i niepewna musi jej być podporządkowana. Platon uważał, że właściwym celem człowieka są dobra idealne, i że dobra realne, jako niższe, powinny im być podporządkowane i traktowane tylko jako środki. Jednocześnie twierdził, że poprzez cele realne, względne, skończone, doczesne można w końcu osiągnąć cele idealne, wieczne. ArystotelesArystoteles unikał rozwiązań skrajnych, był skłonny do uznania cząst

(…)

… także indeks ksiąg zakazanych, na którym znalazły się np. dzieła Kopernika. Na terenie Polski działał oczywiście bardzo prężnie zakon jezuitów. Jezuici założyli szereg kolegiów, w których kształcili według swoich poglądów nie tylko katolików, lecz także innowierców. Celem ich działalności edukacyjnej była "pobożność wymowna i uczona". Należy przyznać, że w szkołach tych dało się znaleźć wiele elementów…
… sobie do przesady swojskość, rodzimość, wartości ziemiańskiego stylu życia, kultywowano polską tradycję, podtrzymywano wiarę ojców i broniono przed jakimikolwiek wpływami zachodnimi. Równie ważną jak tradycja była dla sarmatów wolność, a zwłaszcza umiłowanie praw jednostki, w tym szlachcica, co uwidaczniało się w nadużywaniu zasady liberum veto. Sarmaci byli przekonani o świetności polskiego ustroju - monarchii…
… i idioci. Komizm polega głównie na ośmieszaniu postaci negatywnych. Bohater pozytywny i negatywny "Powrotu posła" Niemcewicza.
Bohater negatywny - sarmacki konserwatysta - Starosta Gadulski. Podstawą jego działania jest liberum veto, złota wolność szlachecka, którą porównuje do Ÿrenicy oka, pozuje na człowieka obytego w świecie, wszechwiedzącego, zawsze mającego rację, w rzeczywistości jest nieukiem…
… była anarchia spowodowanaseformacją demokracji szlacheckiej. W Europie walczono o wolność obywatelska; W Polsce o ograniczenie nadużyć wolności o odpowiedzialność ludzi korzystających z wolności. W Europie walka o równość; W Polsce walka o likwidację pozorów równości i rozszerzenia uprawnień na inne poza szlacheckim stany. W Europie walka o ograniczenie władzy centralnej; W Polsce podkreślano konieczność…
… reformatorskiego: podniesienie stanu wykształcenia; wychowanie obywatelskie i patriotyczne; zniesienie liberum veto; uwzględnienie dobra publicznego przy stanowieniu praw; zniesienie wolnej elekcji; wzmocnienie armii; reforma podatkowa. Przestrogi dla Polski - W tym dziele oprócz powtórzenia postulatów zawartych w poprzednim Staszic nakreślił kształt reform, które według niego należało podjąć aby uczynić Polskę…
… jest uporządkowanie harmonicznie i jest
to uporządkowanie doskonałe. W pieśniach widać jednach przede wszystkim wpływ dwóch antycznych kierunków
filozoficznych: stoizycmu i epikureizmu. Stoicyzm wyraża się w przekonaniu, że człowiek powinien dążyć do szczęścia
żyjąc w zgodzie z naturą i zasadami cnoty, która jest tego szczęścia gwarantką. Jednak to szczęście nie było
bezgraniczne na drodze do niego stała ślepa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz