Anaksymander z Miletu (608 - 547 r. p.n.e.)
najważniejsze dzieło - „O przyrodzie”
był uczniem Talesa i kontynuował jego badania nad zasadą świata
„wszystko albo jest zasadą, albo pochodzi od zasady” - dlatego zasadą jest bezkres (opeiron), gdyż gdyby miał zasadę, to byłby przez nią ograniczany
zgodnie z zasadami mitologicznymi, bezkres wyłania się z chaosu, a wszystko co istnieje, wyłania się z bezkresu
wyłanianie się jest transformacją - jej efektem jest powstawanie przeciwieństw, bo natura jest sprzeczna wewnętrznie
wyłanianie się jest ponadczasowe
transformacja trwa nieustannie
siłą sprawczą wyłaniania się jest ruch
powstanie świata - świat wyłonił się poprzez wydzielenie przeciwieństw (ciepło - zimno), a następnie stanów skupienia
ziemia jako najcięższa skupiła się w środku, naokoło powstały lżejsze stany
woda wyschła, tworząc w niektórych miejscach ląd
ogień rozerwał się w powietrzu i utworzył ciała niebieskie
jest to pierwsza niemitologiczna koncepcja powstania świata, jednak nie jest wolna od pewnych nawiązań do mitologii, jak choćby objaśnianiem powstania świata poprzez antagonizmy pomiędzy rodzącymi się bogami
Anaksymenes (585 - 525 r. p.n.e.) i szkoła elejska
Anaksymenes pochodził z Miletu i był uczniem Talesa i Anaksymadra - przejął po nich problem analizy zasady świata
świat i przyroda są w nieustannym ruchu
wszystko, co istnieje, pulsuje nieustannym życiem, znajduje się w nieustannej transformacji żywiołów
ogień powietrze woda ziemia
transformacja związana jest z istnieniem określonego ładu, który oparty jest na przekształcaniu żywiołów
symbolem naszej planety jest kwadrat transformacyjny, na wierzchołkach którego znajdują się ogień, powietrze, woda i ziemia
nieustanny ruch możliwy jest tylko dzięki kursowaniu powietrza
przyczynami powodującymi zmiany w przyrodzie są zmiany w powietrzu ruch powietrza, nieodłączny od materii, powoduje zbliżanie się i oddalanie części powietrza
ciepło i zimno powodują zmiany w stanie powietrza
zasadą świata jest powietrze, pozostające w nieustannym ruchu i poruszające pozostałą materią
zasadą wszechświata może być tylko materia, która zdolna jest zmieniać stany skupienie
wszelkie inne stany skupienia są po prostu inną postacią powietrza - w innym zagęszczeniu i temperaturze
umacnia to tylko twierdzenie o jedności przyrody - wszystko zbudowane jest z tej samej, ale mogącej zmieniać postać, materii
(…)
… abstrakcyjnego
Stoicy
historia szkoły filozoficznej:
stara szkoła
wytworzenie i rozwinięcie systemu stoickiego
główni przedstawiciele: Zenon z Kition, Chryzyp
średnia szkoła
zapewniła tej szkole dojście do Rzymu
złagodziła etyczny rygoryzm starej szkoły
główni przedstawiciele: Panaitios, Poseidonios
młodsza szkoła
interesowała się mądrością życiową i moralnością
główni przedstawiciele: Seneka, Epiktet, cesarz…
… - tym epikureizm różni się od hedonizmu, że trzeba użyć rozumu, by pojąć istotę szczęścia
przyjemność jest celem samym w sobie i ma charakter cielesny
szczęście to odczuwanie przyjemności przez jak najdłuższy czas
atarksja - stan idealny, przyjemność ujęta jako stan fizycznej równowagi - brak pożądania, zaburzeń umysłowych, równowaga ciała i duszy
życie w atarksji - życie na ustroniu, kontemplowanie…
… - jest wszechobecny
boskie idee
istnieją w łączności z Bogiem, są z nim współwieczne
da się je poznać rozumem
ujawniają się przez Chrystusa
najwyższą ideą jest Słowo Boże
stworzenie
byt stworzony
istnieje podział i hierarchizacja
w stworzeniu widać odbicie bożej światłości
człowiek jest stworzeniem, a zatem bytem niedoskonałym, ułomnym, który ma w sobie jednak cząstkę światłości
doktryna predestynacji
istniał wówczas spór pomiędzy stanowiskami
predestynacja w wymiarze tylko pozytywnym - Bóg decyduje o tym, że ludzie będą zbawieni
predestynacje również w wymiarze negatywnym - Bóg decyduje również o potępieniu
poglądy Jan Scotta opierają się na jednej predestynacji - Bóg nie może być twórcą rzeczy przeciwnych, czyli dobra i zła
Bóg decyduje tylko o tym, co jest, a grzech nie jest, nie istnieje…
…, powstały przez umieszczenie idei w materii
świat boski - świat idealny
chrześcijański platonizm - idee są to główne formy rzeczy, są trwałe i niezmienne
egzemplaryzm - pogląd teologiczno-metafizyczny określający Boga jako idealny wzór realnego świata
heteronomiczna etyka
zło nie należy do przyrody, Bóg tworzy tylko dobro
zło jest dobrem zatrutym przez złą wolę człowieka
przeznaczeniem złych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)