Heglowska hisoriozofia i koncepcja rozwoju społecznego- opracowanie

Nasza ocena:

5
Wyświetleń: 371
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Heglowska hisoriozofia i koncepcja rozwoju społecznego- opracowanie - strona 1 Heglowska hisoriozofia i koncepcja rozwoju społecznego- opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

HEGLOWSKA HISORIOZOFIA I KONCEPCJA ROZWOJU SPOŁECZNEGO
-istnieje „idea absolutna”, nie posiada postaci materialnej, isnieje sama przez się i jest podstawowym źródłem dynamiki przemian; świat materialny jest rezultatem jej rozwoju.
-idea ta ciągle przechodzi przemiany od bytu w niebyt, co zawiera się w regule „stawania się i zanikania”, stąd mamy tezę, antytezę i syntezę - triadę dialektyczną.
-rozwój przyrody opiera się na dialektyce przemian ilościowo-jakościowych
-aby poznać i uświadomić sobie prawidłowości rozwoju człowieka, społeczeństwa, przyrody, trzeba poznać ideę absolutną
-trzy metody badania historii:
dziejopisarstwo pierwotne: Herodot, T...(coś tam), obserwują brak szerszego spojrzenia
historiografia refleksyjna - poszukiwanie uogólnień i prawidłowości
filozoficzna - postać najwyższa, odkrycie rozumu dziejów
-jednostka ludzka tylko pozornie urzeczywistnia swe cele partykularne, tak naprawde jest uwikłana w konkretną sytuację. Wybitni są ci, którzy wyzwalają kolejne stadia rozwoju historii.
-dzieje ludzkie to obraz rozwoju ducha wolności\
HEGLOWSKA KONCEPCJA JEDNOSTKI, SPOŁECZEŃSTWA ( SPOŁECZEŃSTWO OBYWATELSKIE) I PAŃSTWA
Hegel zainteresował się nie abstrakcyjną relacją miedzy jednostką a społeczeństwem lub państwem, lecz miejscem jednostki w społeczeństwie i państwie traktowanym jako dwie zasadnicze ( poza opartą na uczuciu rodziną) formy uspołecznienia, z których pierwsza ma za podstawę interes , druga zaś rozum.
Interesy żadnej poszczególnej jednostki nie mogą być zaspokojone bez zaspokojenia jakiś interesów innych jednostek.
Rozpatrywana od strony swych motywów jednostka jest tu całkowicie niezaleznym atomem, rozpatrywana zaś od strony swego faktycznego funkcjonowania w społeczeństwie, okazuje się wielorako zależna od innych ludzi. Nie jest to jednak zależność swiadoma czy tez świadomie wybrana. Jest to zależność wynikająca z konieczności: produkcja społeczna opiera się na podziale pracy i nikt nie może zaspokoic swych potrzeb, nie korzystając z pomocy innych ludzi i z musu samemu im nie pomagając.
Egzystencja każdej jednostki zależy również od tego, czy wszystkie inne jednostki, z jakimi się ona styka, będą w okreslonych garnicach respektowały jej uprawnienia w zamian za respektowanie uprawnień własnych. Chodzi tu o ochronę własności, w której uzewnętrznia się praca jednostki ludzkiej , zdolnej - w odróżnieniu od zwierząt - nie tylko do przyswajania sobie określonych dóbr przez ich jednoczesne niszczenia, ale także di ich przetwarzania i odtwarzania ( antropologia Hegla jest w tym punkcie bardzo podobna do marksowskiej: człowiek jest - w odróżnieniu od zwierząt - istotą wytwarzającą, pracującą i samotworzącą się przez pracę.)


(…)

… się o siebie i swoją rodzinę, pracuje, podpisuje umowy itd., równocześnie pracując dla tego, co uniwersalne...” ( wtedy jest obywatelem)
W jaki sposób możliwe jest takie współistnienie partykularyzmu społeczeństwa obywatelskiego i uniwersalizmu państwa?
Odp. na pytanie dostarcza heglowska koncepcja klas czy „stanów” (W TYM MIEJSCU MOŻEMY KOJARZYĆ FILOZOFIĘ Hegla z konserwatyzmem)
Hegel powstanie i istnienie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz