Handel w podróży - dziedzina handlu określana jako Duty Free & Travel Retail liczy ponad 50 lat. Sprzedaż w tym segmencie rynku zaczęła się w 1947 r., z obrotami na poziomie 1 mln dolarów. Współcześnie handel tego typu generuje przychody rzędy 37 miliardów rocznie.
Średnioroczny wzrost obrotów handlu szacuje się na 9%, z czego największy wzrost notuje sprzedaż na pokładach samolotów (13,3% rocznie), na lotniskach (12,9%), na promach i statkach (2,9%). Czynniki rozwoju handlu związanego z podróżami: Wzrost liczby podróżujących, szczególnie liniami lotniczymi
Wzrost zapotrzebowania na zakupy w miejscach rozpoczęcia i zakończenia podróży
Wzrost profesjonalizmu świadczenia usług handlowych na lotniskach i dworach
Rozwój handlu jako poważnego dodatkowego źródła dochodów lotnisk i dworców
Podniesienie atrakcyjności zakupów, tworzenie nowoczesnych powierzchni handlowych w halach dworcowych i terminalach, swoistych galerii i miasteczek handlowych
Uczynienie z funkcji handlowej i gastronomicznej głównego elementu rewitalizacji starych dworców kolejowych jak i zapewnienie tym funkcjom dużym powierzchni w nowo budowanych dworcach i terminalach.
Handel typu Duty Free opiera się na tradycyjnej sprzedaży towarów zwolnionych z opłat celnych na lotniskach, pokładach samolotów i promów. Są to często towary importowane, zaliczane do artykułów luksusowych (kosmetyki, alkohole, papierosy, biżuteria). Sprzedaż typu Tax Free (wolna od podatków) odbywa się podobnie jak Duty Free w portach i na lotniskach, jak również w strefach przygranicznych, na terenie stref militarnych i dyplomatycznych oraz w strefach o niskich podatkach (tzw. low-tax-areas).
Potentatem wśród największych detalistów na promach jest estońsko-fińska Tallink Silja Line. Firma generuje dochody ok. 500 mln dolarów rocznie. Do znaczących operatorów promowych należą także brytyjski P&O Ferries i fiński Viking Line, z przychodami ponad 200 mln dolarów rocznie.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)