Handel na dworcach i lotniskach Bazar, targ, targowisko, rynek, kiermasz to najczęstsze określenia oznaczające wydzielony teren przeznaczony do handlu, zazwyczaj na otwartej powierzchni (plac targowy) bądź też pod dachem (stragan, namiot, hala targowa). Słynne targowiska i bazary: Londyn - Portobello Road Market, Petticoat Lane, Chapel Market Amsterdam - Albert Cuyparkt, Bloemenmarkt Hamburg - Fischmarkt Paryż - Les Puces de St-Quen, Place de Terte Bruksela - Place du Grand Sablon Warszawa - Jarmark Europa (do 2008 r.), Bazar Różyckiego, MarcPol, Hala Mirowska Madryt - Rastro, Plaza San Miguel Rzym - Via Sannio, Porta Portese Stambuł - Wielki Bazar Jarmarki bożonarodzeniowe - unikatowy charakter mają w Niemczech, Austrii oraz w mniejszym stopniu we Francji i Szwajcarii. Mają one wspólną nazwę Weihnachtsmarkt. Ulice handlowe i strefy dla pieszych - linearne formy handlowe, ciągnące się wzdłuż dróg i ulic, towarzyszące zabudowie mieszkaniowej i usługowej. Ulice, deptaki śródmiejskie, ciągi handlowe łączące ze śródmieściem, ciągi handlowe wzdłuż promenad nadmorskich, handel w podziemnych przejściach, na mostach itp. Prestiżowe ulice handlowe na świecie: Amsterdam - Kalvestaat, Herenstaat Bruksela - Rue Neuve Berlin - Kurfurstendamm, Friedrichstrasse Warszawa - Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat Deptaki - strefy bez samochodu. Pasaż - przejście na poziomie chodnika, łączące budynki lub ulice. Przekryte dachem, często szklanym, mieści galerie przyległych sklepów. Konstrukcja ta rozpowszechniła się w XIX w., później została zaniechana. Obecnie występuje w nowych obiektach handlowych w formie zamkniętego obiektu z wewnętrznym korytarzem, z którego można przejść do sklepu. Galeria - stanowi rozwinięci idei pasażu, ma jednak co najmniej dwie kondygnacje i często dużo większą powierzchnię. Zarówno w przypadku pasażu, jak i kilukondygnacyjnej galerii dominują małe sklepy (50-100 m 2 ). Z racji małej powierzchni łączą się pod wspólny szyld. Dom towarowy - jego cechą jest znacznie większa od dotychczasowych sklepów powierzchnia handlowa, kilka poziomów na których znajdują się osobne działy, głównie odzieżowe, kosmetyczno-drogeryjny, upominkowy, spożywczy, a z czasem także jubilerski, zabawkarski, papierniczy, sportowy, AGD itp. Handel samoobsługowy - supermarkety (dyskonty) i hipermarkety. Supermarket - jako jedna z form masowej sprzedaży charakteryzuje się niewielką powierzchnią magazynową i dużą powierzchnią sprzedaży towarów o zróżnicowanym asortymencie (często kilku tysięcy produktów). Wysoka częstotliwość dostaw, szybkość obrotu, samoobsługowa.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)