Gwarancja według kodeksu cywilnego

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 588
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Gwarancja według kodeksu cywilnego - strona 1 Gwarancja według kodeksu cywilnego - strona 2

Fragment notatki:

GWARANCJA WEDŁUG KODEKSU CYWILNEGO W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się, że wystawca dokumentu - gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w terminie określonym w gwarancji.
Gwarancja wprowadzona została przepisami kodeksu cywilnego obok przepisów o rękojmi, jako ich uzupełnienie. Przepisy o rękojmi w wielu wypadkach okazują się bowiem niewystarczające. W szczególności wada ujawnia się często dopiero w okresie ruchu lub pracy sprzedawanego artykułu. Tak jest np. z lodówkami, pralkami, telewizo­rami, radioodbiornikami, samochodami. Ponadto przepisy o gwarancji są z kilku punk­tów widzenia wygodniejsze dla kupującego. Nie musi on wykonywać tak rygorystycznie aktów staranności wymaganych przy rękojmi (np. nie musi zgłaszać wady w ciągu 1 miesiąca od jej wykrycia pod groźbą utraty roszczenia), a ponadto gwarant zwykle za­pewnia obsługę (serwis), z czym drobni sprzedawcy mają zazwyczaj kłopoty.
Mimo podobieństwa gwarancja różni się od rękojmi w sposób istotny. Po pierwsze, gwarancja dotyczy tylko jednego rodzaju wad, a mianowicie wad fizycznych rzeczy sprzedanej. Po drugie, jeśli odpowiedzialność z tytułu rękojmi spoczywa na sprzedaw­cy, to odpowiedzialność z tytułu gwarancji spoczywa na gwarancie, tj. na sprzedawcy bądź na producencie. Po trzecie, odpowiedzialność z tytułu rękojmi wynika z samego prawa (aczkolwiek niekiedy strony mogą ją rozszerzyć, ograniczyć lub znieść), nato­miast gwarancja wynika z jej udzielenia. Inne wreszcie są prawa i obowiązki kupują­cego przy wykonywaniu uprawnień z tytułu gwarancji i z tytułu rękojmi.
Podstawą odpowiedzialności z tytułu gwarancji jest jej udzielenie przez gwaran­ta, tj. bądź przez producenta, bądź przez sprzedawcę.
Jeśli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, producent lub sprzedawca ponoszą od­powiedzialność z tytułu gwarancji tylko wtedy, gdy wada powstała z przyczyny tkwią­cej w rzeczy sprzedanej. Mimo wiec posiadanej gwarancji, kupujący nie będzie mógł żądać naprawienia wad powstałych np. wskutek niewłaściwego używania rzeczy.
Gwarancja upraszcza wprawdzie dochodzenie roszczeń przez nabywcę oraz zwal­nia go od istniejącego przy rękojmi obowiązku zawiadamiania w określonych (z regu­ły krótkich) terminach o dostrzeżonej wadzie. Przy gwarancji wystarcza, aby wada ujawniła się w terminie gwarancji. Samo zgłoszenie winno w zasadzie nastąpić w ter­minie gwarancji, może jednak nastąpić później (dopóki nie nastąpi przedawnienie roszczenia), jednak kupujący musi wówczas udowodnić, że wada ujawniła się w termi­nie gwarancji. Natomiast gwarancja ogranicza w stosunku do rękojmi uprawnienia kupującego. Z tytułu gwarancji kupujący może bowiem żądać jedynie albo usunię­cia wad fizycznych rzeczy, albo dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Przy tym wybór jednego z tych sposobów należy w zasadzie do udzielającego gwarancji.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz