To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
GWARANCJA WEDŁUG KODEKSU CYWILNEGO W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się, że wystawca dokumentu - gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w terminie określonym w gwarancji.
Gwarancja wprowadzona została przepisami kodeksu cywilnego obok przepisów o rękojmi, jako ich uzupełnienie. Przepisy o rękojmi w wielu wypadkach okazują się bowiem niewystarczające. W szczególności wada ujawnia się często dopiero w okresie ruchu lub pracy sprzedawanego artykułu. Tak jest np. z lodówkami, pralkami, telewizorami, radioodbiornikami, samochodami. Ponadto przepisy o gwarancji są z kilku punktów widzenia wygodniejsze dla kupującego. Nie musi on wykonywać tak rygorystycznie aktów staranności wymaganych przy rękojmi (np. nie musi zgłaszać wady w ciągu 1 miesiąca od jej wykrycia pod groźbą utraty roszczenia), a ponadto gwarant zwykle zapewnia obsługę (serwis), z czym drobni sprzedawcy mają zazwyczaj kłopoty.
Mimo podobieństwa gwarancja różni się od rękojmi w sposób istotny. Po pierwsze, gwarancja dotyczy tylko jednego rodzaju wad, a mianowicie wad fizycznych rzeczy sprzedanej. Po drugie, jeśli odpowiedzialność z tytułu rękojmi spoczywa na sprzedawcy, to odpowiedzialność z tytułu gwarancji spoczywa na gwarancie, tj. na sprzedawcy bądź na producencie. Po trzecie, odpowiedzialność z tytułu rękojmi wynika z samego prawa (aczkolwiek niekiedy strony mogą ją rozszerzyć, ograniczyć lub znieść), natomiast gwarancja wynika z jej udzielenia. Inne wreszcie są prawa i obowiązki kupującego przy wykonywaniu uprawnień z tytułu gwarancji i z tytułu rękojmi.
Podstawą odpowiedzialności z tytułu gwarancji jest jej udzielenie przez gwaranta, tj. bądź przez producenta, bądź przez sprzedawcę.
Jeśli w gwarancji inaczej nie zastrzeżono, producent lub sprzedawca ponoszą odpowiedzialność z tytułu gwarancji tylko wtedy, gdy wada powstała z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej. Mimo wiec posiadanej gwarancji, kupujący nie będzie mógł żądać naprawienia wad powstałych np. wskutek niewłaściwego używania rzeczy.
Gwarancja upraszcza wprawdzie dochodzenie roszczeń przez nabywcę oraz zwalnia go od istniejącego przy rękojmi obowiązku zawiadamiania w określonych (z reguły krótkich) terminach o dostrzeżonej wadzie. Przy gwarancji wystarcza, aby wada ujawniła się w terminie gwarancji. Samo zgłoszenie winno w zasadzie nastąpić w terminie gwarancji, może jednak nastąpić później (dopóki nie nastąpi przedawnienie roszczenia), jednak kupujący musi wówczas udowodnić, że wada ujawniła się w terminie gwarancji. Natomiast gwarancja ogranicza w stosunku do rękojmi uprawnienia kupującego. Z tytułu gwarancji kupujący może bowiem żądać jedynie albo usunięcia wad fizycznych rzeczy, albo dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Przy tym wybór jednego z tych sposobów należy w zasadzie do udzielającego gwarancji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)