Gry i zabawy dydaktyczne, ich rola i znaczenie w procesie kształcenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 315
Wyświetleń: 1960
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Gry i zabawy dydaktyczne, ich rola i znaczenie w procesie kształcenia - strona 1 Gry i zabawy dydaktyczne, ich rola i znaczenie w procesie kształcenia - strona 2 Gry i zabawy dydaktyczne, ich rola i znaczenie w procesie kształcenia - strona 3

Fragment notatki:

Gry i zabawy dydaktyczne, ich rola i znaczenie w procesie kształcenia. Gra dydaktyczna to rodzaj metod nauczania należących do grupy metod problemowych (sposób nauczania i uczenia się , którego osnowę stanowi rozwiązywanie przez uczniów zagadnień praktycznych i teoretycznych .. (W.Okoń , 1981)) i organizujących treści kształcenia w modele rzeczywistych zjawisk , sytuacji lub procesów w celu zbliżenia procesu poznawczego uczniów do poznania bezpośredniego dzięki dostarczeniu okazji do m anipulowania modelem. (K.Kruszewski). Gra według (W.Okoń,1981) słownika pedagogicznego jest odmianą zabawy, polegającą na respektowaniu ściśle ustalonych reguł, przyzwyczajając do przestrzegania tych reguł. Gra spełnia ważne funkcje wychowawcze: Uczy poszanowania przyjętych norm Umożliwia współdziałanie Sprzyja uspołecznieniu Uczy zarówno wygrywania ,jak i przegrywania Wyróżniamy gry: gry dydaktyczne - które wymagają wysiłku myślowego gry ruchowe i sportowe - oparte na wysiłku fizycznym, pomagające skoordynować ruchy , nabrać wiary we własne możliwości i zdolności organizmu gry terenowe - które wymagają specjalnego przygotowania gry harcerskie gry wojskowe inne... Kolejną definicją gry, czyli odmiany zabawy może być działalność wykonywana dla przyjemności, którą sama sprawia; prócz praca której celem jest zmiana otaczającej rzeczywistości i uczenia się , mającego na celu zmianę podmiotu - trzeci podstawowy rodzaj działalności ludzkiej. Zabawa jest główną formą aktywności dzieci. Młodzież i dorośli zajmują się nią w czasie wolnym od nauki i pracy. Istnieje wiele różnych teorii zabaw: pierwszą z nich stworzył Froebel: uważał on zabawę za przejaw potrzeby wyrażania się dziecka istnieją też między innymi teorie: wytchnienia po działalności niezababowej (M. Lazarus) nadmiaru energii (H.Spencer) ćwiczenia funkcji w celu przygotowania się do walki o byt (K. Groos) przygotowanie do pracy (S.Rubinsztajn) według współczesnych poglądów zabawa pełni wiele różnych funkcji: umożliwiając zaspokajanie różnych , indywidualnych potrzeb i zainteresowań ułatwia dziecku wchodzenie w życie społeczne poznawanie rzeczywistości i dostosowywanie jej do własnych potrzeb. Spośród wielu podziałów zabaw najczęstszy jest podział na zabawy: -tematyczne -konstrukcy jne -dydaktyczne -ruchowe Teraz po krótce chciałabym opisać każdą z nich. Zabawa tematyczna-inaczej zwana zabawą twórczą. Jest to zabawa w granie roli, umożliwiająca dzieciom fikcyjne spełnianie społecznych funkcji, wykonywanych przez przedstawicieli różnych zawodów; zrealizowanie przyjętej roli lekarza, kierowcy ,nauczyciela, górnika staje się dla dzieci osiągnięciem celu i przyczyną wywołanego przez to zadowolenia. Zabawy tematyczne szczególnie absorbują dzieci w wieku przedszkolnym.

(…)

… jest w grupie najmłodszej do tego co im najbliższe: dom, przedszkole , ubranie, zabawki , zwierzęta domowe, czynności typu: spanie, jedzenie. Z wiekiem -w grupach starszych zainteresowania szersze.
Żądanie wykonania zadań w szybszym tempie jest możliwe w grupach starszych wiekowo.(Zofia Bogdanowicz,1968).
PRZYKŁADOWE GRY I ZABAWY DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM:
1.”Zgaduj zgadula”- gra ta ma na celu…
… przez jezdnię ?
Co zrobisz z papierkiem od cukierka , gdy jesteś na ulicy ?
Usiadłeś w autobusie. Wchodzi staruszka. Co zrobisz ?
Płaszczyk zimowy się zabrudził. Gdzie go mama zaniesie ?
Ściany w mieszkaniu są brudne , kto je odnowi ?
Wymień dwie marki samochodów.
Wymień dwa różne pojazdy do przewożenia ludzi w dużym mieście.
Jakiego koloru jest kwiat maku polnego ?
Co lubi jeść królik ?
Jak nazywa…
…. Do zabaw dydaktycznych zalicza się między innymi :
loteryjki
układanki
rebusy
krzyżówki
gry stolikowe: chińczyk , domino, warcaby
Zabawa ruchowa-(gra ruchowa)-zabawa wymagająca od uczestników częstych zmian miejsca, stosowanie do obowiązujących reguł ,w szczególnym stopniu rozwijająca funkcje motoryczne dzieci i młodzieży, oraz wdrażająca do przestrzegania obowiązujących reguł.
Do zabaw ruchowych zalicza…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz