Gry decyzyjne-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 833
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Gry decyzyjne-opracowanie - strona 1 Gry decyzyjne-opracowanie - strona 2 Gry decyzyjne-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

GRY DECYZYJNE
Podstawowe założenia
1. Uczestnictwo - uczestniczymy w nich niezależnie od naszej woli. Pozostaje pytanie: czy potrafimy podejmować decyzje racjonalne, zgodne z naszymi interesami, czy tez nie. Dotyczy to każdej sytuacji życiowej. Mamy do czynienia z teorią gier, która jest wykorzystywana do celów strategicznych. Teoria gier może być traktowana jako jedna z podstawowych metod analizy, jako zbiór matematycznych modeli rozwiązywania sytuacji, w których krzyżują się sprzeczne interesy decydentów. Aby sytuacja miała charakter gry, uczestniczyć muszą co najmniej 2 strony, może być ich więcej. 2. Interesy - uczestnicy powinni mieć obiektywnie istniejące interesy, dobrze zdawać sobie sprawę z interesów własnych oraz cudzych 3. Sprzeczność interesów - może być obiektywna albo subiektywna. *obiektywna - wtedy kiedy może wygrać tylko 1 strona kosztem 2 strony *subiektywna - przynajmniej obu stronom się zdaje, że mogą wygrać
4. Strategie - plan działania wybrany przez gracza. Uczestnicy powinni znać strategie własną, jak i cudzą. Nieczęsto się to zdarza. Wyróżniamy 2 strategie postępowania: pokojową i wojenną *pokojowa - jest często określana jako kooperacyjna, altruistyczna, miękka, gołębia, kobieca. Przy pokojowej dąży się do uwzględnienia także cudzych interesów. Zwykle jest funkcją zaufania do partnera. Gdy komuś ufamy przyjmujemy strategię pokojową
*wojenna - jest określana jako konfliktowa, egoistyczna, rywalizacyjna, zdradziecka, twarda, jastrzębia, męska. Przy wojennej dąży się do uwzględniania tylko własnych interesów. Zakłada nieufność wobec partnera. Gdy komuś nie ufamy, chętniej przyjmujemy strategię wojenną
5. Wyniki - konsekwencje gry. Można je zapisywać w macierzy gry. Macierz gry to zapis wyników wszystkich możliwych strategii danej gry. Jeżeli rozpoznamy macierz wyników tej gry, możemy przyjąć najbardziej optymalną strategię, jeśli jej nie rozpoznamy to odbywa się albo losowanie albo bezwolne uleganie innym. Rozpoznanie macierzy jest niesłychanie ważne
6. Działania - podejmowane są równocześnie przez obie strony. Istnieją również gry sekwencyjne, czyli takie, w których decyduje się po kolei, jak w szachach 7. Zasady - zwykle są ściśle przestrzegane przez wszystkich uczestników, ale żeby móc skutecznie grać trzeba te zasady znać i stosować, jeśli ich nie znamy to jesteśmy mięsem armatnim 8. Racjonalność - postępowanie zgodnie z własnymi, obiektywnie istniejącymi interesami, tak aby móc je zrealizować. Polega na: *poznaniu hierarchii swoich preferencji - co chcemy uzyskać i w jakiej kolejności. *decyduje też to, czy zna się preferencje innych graczy 9. dążenie do maksymalizacji swoich celów, wtedy kiedy wiemy, że pozostali uczestnicy chcą tego samego

(…)

Hanny Suchockiej doprowadziło do katastrofy wszystkich tych, którzy chcieli upadku tego rządu - klasyczny przykład kamikadze
Ludzie cały czas uczestniczą w grach. Walczymy o pozycje w grupie- suma zerowa, o prace - suma niezerowa itp.

... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz