To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
GRUPA SPOŁECZNA Trzy powody dla których tworzone są grupy: -potrzeba afiliacji -możliwość uzyskania wsparcia - możliwość realizacji przedsięwzięć Grupa społeczna - to dwie lub więcej osób, które: komunikują się ze sobą i wzajemnie na siebie wpływają, szczególnie w bezpośrednich kontaktach „twarzą w twarz” mają poczucie przynależenia nawzajem do siebie (myślą o grupie „My”) mają wspólny cel zwykle grupa wykształca pewną strukturę (organizację wewnętrzną), którą można rozważać z punktu widzenia jej elementów (konkretnych osób lub ról do spełnienia) oraz mechanizmów integracyjnych, którymi są komunikacja i różnicowanie się statusu oraz normy i spójność grupowa 4 czynnik składające się na grupę społeczną: komunikacja - współpraca tożsamość cel struktura Wsparcie społeczne - interakcje, dzięki którym ludzie nawzajem sobie pomagają oraz tworzą sieć kontaktów i związków spostrzeganych jako źródło akceptacji, troski i ewentualnej pomocy w razie potrzeby Pozycje społeczne - miejsce w grupie związane z funkcją, jaką osoba je zajmująca spełnia wobec całej grupy Rola społeczna - to pewne zachowania, których grupa oczekuje od osób zajmujących określoną pozycję w grupie. Role są zróżnicowane z uwagi na specjalizację zajęć i status (prestiż, jakim obdarzone są osoby w grupie i poza nią). O trwałym charakterze grupy decyduje: zróżnicowanie ról i statusu normy grupowe - czyli podzielane przez grupę nakazy i zakazy co do sposobu postępowania, myślenia i odczuwania cechują się dużą trwałością, co wynika z ich licznych funkcji Funkcje norm grupowych: ( normy są trwałe) przyczyniają się do osiągania przez grupę założonych celów decydują o trwaniu grupy są tworzywem rzeczywistości społecznej określają relacje grupy z otoczeniem społecznym Mechanizmy różnicowania statusu w grupie: interakcje (wzajemne oddziaływania) komunikacja miedzy jej członkami Klasyczne badania Balesa (1950) nad procesem realizacji zadań przez małe grupy złożone z kilku nieznających się uprzednio osób. Efekt - rozwinięcie systemu klasyfikacji obejmujący niemal wszystkie rodzaje interakcji pojawiających się w grupie. Na system ten składają się 4 ogólne klasy interakcji : pozytywne działania społeczno-emocjonalne działania zadaniowe wymiana informacji negatywne działania społeczno-emocjonalne
(…)
… przy niekoniecznej prywatnej ich akceptacji
Miary uległości:
miary bezpośrednie - odnoszą się wprost do kwestii, której wpływ dotyczy
miary pośrednie - odnoszą się do kwestii treściowo powiązanych, ale nie identycznych z tą, której dotyczył wpływ
Konwersja (nawrócenie) - rzeczywista zmiana poglądów, niekoniecznie jednak ujawniana w opiniach publicznie głoszonych przez jednostkę
Wpływ mniejszości na większość…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)