Główne tendencje refleksji politycznej Trzeciego Świata

Nasza ocena:

5
Pobrań: 21
Wyświetleń: 644
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Główne tendencje refleksji politycznej Trzeciego Świata - strona 1 Główne tendencje refleksji politycznej Trzeciego Świata - strona 2

Fragment notatki:

Główne tendencje refleksji politycznej Trzeciego Świata
Wprowadzenie termin „Trzeci Świat” - mało adekwatny w warunkach współczesnego świata
powstał w latach 50-tych XX wieku dla wyodrębnienia grupy społeczności, które nie identyfikowały się z żadnym spośród wielkich obozów politycznych
obecnie, po rozpadzie bloku wschodniego - zaciera się konfrontacyjny układ świata
poj. Trzeciego Świata jest anachronizmem
od początku na siłę starano się łączyć w jego ramach społeczności i państwa o odmiennych tradycjach historycznych, systemach religijnych, kulturze, poziomie życia ekonomicznego (często zantagonizowanych)
w tych społecznościach jest wiele prądów kulturowych i politycznych
część wyrasta ze starożytnej tradycji
starożytny Egipt
tradycja indyjska
tradycja muzułmańska
są przesłankami dla kształtowania poczucia narodowego i specyficznych (religijnych, etnicznych, regionalnych) więzi uwidaczniają się konfrontacji z cywilizacją zachodnią
Tendencje okresu postkolonialnego specyficzny rodzaj więzi ukształto wanych w procesie walki z panowaniem kolonialnym dodatkowy czynnik dla kształtowania idei politycznych w tych krajach
dekolonizacja - zawiązywanie się sojuszy przekraczających bariery etniczne czy regionalne
postkolonialny tygiel afrykański - ożywił na kilkadziesiąt lat ideę panafrykanizmu społeczność arabska usiłuje postawić ponad podziałami przekazanymi przez tradycję religijną i polityczną - konstrukcję jedności arabskiej/muzułmańskiej Socjalizm w krajach Trzeciego Świata pierwsze lata ery postkolonialnej rozwój różnych lokalnych form socjalizmu
niepodległe Indie rozwój socjalizmu indyjskiego nawet pewne sukcesy
uzyskanie atrakcyjnych wskaźników wzrostu ekonomicznego
skonsolidowanie władzy politycznej
tworzenie więzi politycznych
ale szybko okazało się, że te osiągnięcia są przejściowe
uruchamiają względnie sprawnie rezerwy proste
ale nie potrafią ukształtować efektywnego modelu gospodarczego i systemu politycznego gwarantującego powszechny udział we władzy
socjalizm afrykański
socjalizm muzułmański ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz