Geneza społeczeństwa - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 889
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Geneza społeczeństwa - omówienie - strona 1 Geneza społeczeństwa - omówienie - strona 2 Geneza społeczeństwa - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

GENEZA SPOŁECZEŃSTWA Wszystkie doświadczenia empiryczne przemawiają za postrzeganiem życia jako wyniku ewolucji przyrody -jest to naturalistyczna wizja (teoria) genezy społeczeństwa. FJDLOGENEZA - powstanie życia społecznego polegało na wychodzeniu ze stanu wyłącznie zwierzęcego, w jakim tkwili, czyli na powstaniu (krystalizowaniu się) świadomości. W świecie zwierząt: BODZIEC REAKCJA (reakcja następuje w sposób mechaniczny) W świecie ludzi: BODZIEC REAKCJA (reakcja na bodziec jest zapośredniczona w świadomości, to znaczy, że bodziec przechodzi przez świadomość) Wychodzenie ze stanu wyłącznie zwierzęcego objawiło się w zachowaniach świadomych, czyli w tym, że człowiek zaczął reagować na otaczające go rzeczy (obiekty), jako na obdarzone konkretnymi znaczeniami. Zachowanie świadome to zachowanie ze względu na to co znajduje się naprzeciwko mnie (zachowanie pieszych za sygnalizacje świetlną, to zachowanie (reakcja) na trzy kolory) ŻYCIE SPOŁECZNE = ŻYCIE ŚWIADOME = ŻYCIE JĘZYKOWE Źródłem wszystkich nazw jest język, on jest istotą świadomości. Sposób, w jaki postrzegamy rzeczywistość jest prostą funkcją naszej świadomości. PODMIOT - PRZEDMIOT Cante w XVIII wieku mówił, że my postrzegamy świat wedle struktury naszej świadomości (umysłu). Stroną aktywną, czynnikiem sprawczym jest podmiot. Według Kułakowskiego PARTYKULARYZM MÓZGU oznacza, że można rzeczywistość interpretować inaczej niż czynią to ludzie. Logika nie może tej ewentualności wykluczyć, ale my na temat tej alternatywy nic .nie wiemy, gdyż nikt z nas nie jest w stanie wyjść ze świadomości i spojrzeć na wszystko z góry (problem przeskoczenia samego siebie). Np.: sposób doświadczania świata znalazł konkretny wymiar w przedsięwzięciu z 1972 roku. kiedy to USA wysłało w kosmos Pioniera 10. Elementami wyposażenia była złota płytka, na której umieszczono podstawowe informacje o życiu na ziemi (rysunek kobiet)- i mężczyzny, oraz wzór wodoru) - esencja o życiu na ziemi. To spojrzenie zakłada, .że jeśli gdzieś kosmosie są istoty inteligentne do odczytania tego musiałyby dysponować strukturą świadomości analogiczną do naszej, (przekonanie o uniwersalnym charakterze mózgu) JAKĄ ROLĘ W ŻYCIU SPOŁECZNYM ODGRYWA JĘZYK? Język nie jest narzędziem podobnym do innych, gdyż nie da się go odstawić, gdyż język towarzyszy nam w życiu społecznym stale. Jedynym środkiem do opisywania znaczeń jest język LISTA POSTACI REPREZENTUJĄCYCH NATURALISTYCZNĄ TEORIĘ SPOŁECZEŃSTWA. ARYSTOTELES Z punktu widzenia nauk społecznych Arystoteles jest ważny z powodu stwierdzeń: „człowiek z natury przeznaczony jest do życia we wspólnocie" - to zdanie oznacza tyle, iż nasza konstrukcja kształt nadany nam przez naturę jest taki. że dla spełnienia tego. do czego natura nas natura wyznacza, a więc do bycia istotami świadomymi niezbędna jest to aby po urodzeniu człowiek przebywał wśród wspólnoty. Jak długo dopóki nie wykształtuje się nasz/świadomość, tak długo musimy przebywać wśród wspólnoty Gdy czas, jaki przebywamy poza wspólnotą jest dłuższy to szansę na osiągniecie świadomości maleją. Przed II wojną światowa w Indiach znaleziono dwie dziewczynki, które były karmione przez wilczycę. Gdy je znaleziono to uzyskanie świadomości było już nie możliwe (na ich ludzkiej naturze został dokonań)' gwałt). Obie zmarły przy próbach przystosowani ich do życia w społeczeństwie,

(…)

…, albo jak mu się wydaje że widzą go inni. Zatem źródłem samoświadomości człowieka są inni ludzie. Według Rousseau ten sposób człowiek traci swoją pierwotną naturę (indywidualność, traci pierwotne ja poprzez społeczne zniewolenie się.
JA - SIĘ
JA ustępuje społecznemu SIĘ (zaimek zwrotny dotyczący tego, czego społeczeństwo będzie od nas oczekiwało, wymagało i jak się należy zachować, wysławiać, itp.)
HERBERT SPENCER
… że wszelkie potrzeby realizuje we własnym zakresie (Rousseau). Obok powstania rodziny i podziału pracy kolejną instytucją w procesie krystalizowania się świadomości są władza polityczna i instytucja religii.
Za sprawą Herberta Spencera obie te instytucje omawiamy łącznie. Według niego „władza polityczna, czyli państwo powstało ze strachu przed żywymi, a instytucja religii ze strachu przed umarłymi…
… to przebywanie w ciągłym stresie. Jednym ze sposobów obniżenia tego stresu było wprowadzenie władzy politycznej.
Według Spencera skoro nasi praprzodkowie niektórych problemów nie mogli rozwiązać w sposób ziemski, rozwijająca się świadomość podsunęła mu idee sil transcendentnych, czyli ponadnaturalnych. Za tą teorią przemawiają, dwa argumenty:
pierwszym jest fakt iż większość religii w społeczeństwach
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz