To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Organizacje międzynarodowe
Wykład nr 2
19.10.2010
Temat: Skąd się biorą Organizacje Międzynarodowe?
Nie udzielimy na to 100 % odpowiedzi, gdyż takiej nie ma. Z dwóch powodów:
różnice tkwią w sferze bytu, różne organizacje powstały z różnych przyczyn
różna percepcja → jest możliwość, że powstanie tej samej organizacji jest uzasadniane w różny sposób
Dzisiaj zajmiemy się 2 aspektem to znaczy spróbujemy spojrzeć na OM z rożnych perspektyw jeśli chodzi o teorię SM.
Zasadniczo możliwe są 2 podejścia: realistyczne i liberalne (neoliberalne, zwane czasami zwłaszcza jeżeli chodzi o OM podejściem idealistycznym)
UJĘCIE REALNE:
Nie będziemy sięgać do czasów dawniejszych do Tukidydesa, w swoich dziejach wyraźnie podważał wartość sojuszu miast greckich → związku morskiego. Czy do Machiavellego. Sięgniemy do początku teorii SM jako takiej. Ojciec założyciel → EDWARD CARR.
Źródła:
→ „TWENTY YEARS CRISIS” → Edward Carr
XX lecie międzywojenne postrzegane było przez niego jako stan kryzysu w SM. Przy czym główne ostrze ataku w tym dziele kierował na LN, ukazywał wiele słabości systemu wielostronnego i akcentując znaczenie siły w SM. Pokazując, że LN nie jest w stanie rozwiązać zasadniczych problemów związanych z pokojem i bezpieczeństwem międzynarodowym. Podobne analogie w podejściu Józefa Becka i Józefa Piłsudskiego do LN. Odejście od podejścia wielostronnego w kierunku sojuszu dwustronny. Czyli odejścia od polityki idealistycznej do realnej. To realistyczne podejście do problematyki OM można odnaleźć przede wszystkim w tym dziele.
→ POLITICS AMONG NATIONS, THE STUGGLE FOR POWER AND PEACE → Hans Morgenthau
Wiążąc realizm z teorią OM należy przywołać HANSA MORGENTHAU. Również jest założycielem teorii stosunków międzynarodowych opartych na sile. W dziele przywołanym wyżej OM poświecił dużo miejsca. Wskazując przede wszystkim wady podejścia idealistycznego. Mówi o zasłonie, czyli o prawdziwych intencjach towarzyszących powołaniem OM zwłaszcza ONZ (główne pole jego zainteresowania).
Cechy SM w ujęciu realistycznym
→ państwa są pierwszymi aktorami SM
Podejście realistyczne jest państwo centryczne. To znaczy zdaniem realistów państwa są jedynymi aktorami SM w związku z czym każdą relację także w ramach OM można opisać w sposób odzwierciedlający stosunki między państwami. Nie analizujemy OM jako pewnego bytu samodzielnego tylko wpisujemy w OM relację między państwami. np. ONZ RB ciągła rywalizacja między podmiotami silnymi o dominację nad państwami słabszymi. A więc nie RB jako samodzielny podmiot odpowiedzialny za międzynarodowy pokój i bezpieczeństwo tylko gra zwłaszcza pomiędzy jej stałymi członkami na podstawie KNZ.
(…)
… zwłaszcza po II WŚ.
→ 2 motyw to zapewnienie równowagi sił:
Ten motyw ma znaczenie, gdy nie ma jednego hegemona, zdolnego do zdominowania całość w ramach OM. A także, gdy istnieją hegemoni regionalni i organizacja powstaje w celu zapobieżeniu konfliktowi na skalę światową np. pewnego zjawiska, która miała służyć zapewnianiu równowagi sił Święte Przymierze. Widać tam doskonale dążenie do zapobieżenia…
… aspiracje polityczne, ale skuteczność ograniczoną. Efekt przenoszenia współpracy z poziomu wyższego na niższy określa się → fill over. To z kolej jest widoczne w UE (tam są ciągle tarcia między projektami idealistycznymi i projektami realnymi- w latach 50 widać w kontekście negocjacji traktatów rzymskich, kiedy upadł projekt Europejskiej Wspólnoty Obronnej i Europejskiej Współpracy politycznej → oba…
… stanu, państwa są traktowane jako podmioty spójne. Rzeczywiste cele realizowane w danym momencie przez partie rządzącą w danym państwie nie mają znaczenia, ponieważ realistów racja stanu i polityka zagraniczna państwa jest czymś obiektywnym. To znaczy czymś co istnieje niezależnie od aktualnych poglądów dot stosunków mdz w danym państwie. Głównym motywem państw (racją stanu) jest oczywiście przetrwanie…
… stosunków międzynarodowych po upadku komunizmu dzieło z 1994. jego zdaniem trochę podążając z Fukuyama. Zdaniem Coejna obecne stosunki międzynarodowe pozwalają państwom na tworzenie organizacji mdz które mają służyć realizacji celów wspólnych i można powiedzieć, że bezpieczeństwo jest zagwarantowane, można skupić się na rozwiązywanie problemów na innym poziomie. Problem po upadku muru berlińskiego…
… klimatycznym, gdzie w grę wchodziły rzeczywiste interesy poszczególnych państw; tam nie był zmiłuj się :), wspólnego celu jakim było obniżenie misji dwutlenku węgla, pojawiły się kwestie narodowych interesów gospodarczych → stad ogłoszone, że wielkich sukcesem Polski było wynegocjowania sukcesu pozwalającego nam sprzedaż praw do emisji gazu cieplarnianego => uderza w ogólny interes unijny (obniżenie emisji…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)