To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Geneza i rozwój prawa administracyjnego oraz nauki prawa administracyjnego Geneza podstawowa gałąź prawa, jak karne, cywline
młoda gałąź, chronologia
* Istnieje od 200 lat, od Rewolucji Francuskiej 1789
* Rewolucja ekonomiczna - właściciele wielkich latyfundiów, zaczynają tracić władzę na rzecz kapitalizmu
* Rewolucja Francuska - wywołana przez burżuazję, mieszczaństwo, nową grupę społeczną, która władzy nie miała
urzeczywistnienie koncepcji podziału władzy
* władza wcześniej skupiona w jednym ręku
* Monteskusz - „nie może być tak, żeby władza była skoncentrowana w jednym ręku, bo wtedy źle się w państwie dzieje, państwo zamienia się w tyranię. W związku z tym trzeba podzielić władzę pomiędzy trzy władze, równoważące i hamujące się wzajemnie oraz zdecentralizowane. Deglomeracja miała przynieść w zamyśle lepsze funkcjonowanie państwa.
prawo - reguły dwustronnie wiążące - organy państwa i obywateli
* wcześniej nie wiązały króla, tylko obywateli
* zmieniane jest przez z góry określone reguły
władza: ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza
wykonawcza = administracyjna (administrare - administrować)
ustawodawcza - tworzy prawo dla administracji i obywateli
kontrola sądowa władzy wykonawczej w jej funkcjonowaniu
Francuzi tworzą w 1801 specjalny system sądów, bo nie ufają sądom powszechnym * sądy administracyjne - obywatele się skarżyli
* orzecznictwo - ważniejsze wyroki - wytyczające linie orzecznicze włączają do prawa
Rozwój XVIII/XIX w. - przekształcenie się państwa policyjnego w państwo konstytucyjne, administracji terytorialnej w administrację państwową. XIX - powstało prawo administracyjne z prawami i obowiązkami po obu stronach
XIX połowa - zaczęła obowiązywać zasada związania ustawowego administracji
XIX druga połowa - powstały sądy administracyjne stojące na straży tej zasady
Polska 1918 Niepodległość 1923 powstaje Najwyższy Trybunał Administracyjny
wtedy przede wszystkim było to prawo administracyjne materialne, tzn. prawo kształtujące sytuację prawną obywateli, określające co administracja może w stosunku do obywateli i co obywatele mogą oczekiwać od administracji
zagadnienia ustroju i organizacji nie należały to sfery prawa, lecz sfery polityki, reguły działania administracji miały charakter reguł wewnętrznego urzędowania
po II wojnie światowej inny ustrój polityczny
nie było zasady 3-podziału władz, tylko jednolitości
likwidacja sądownictwa administracyjnego, bo nie było potrzeby hamowania władz
(…)
… publicznej:
* reglamentacyjno - porządkowe
* w sferze gospodarki uspołecznionej
* zdania wobec ludności
po 1989 roku
utworzono Naczelny Sąd Administracyjny
zlikwidowano administracyjne prawo gospodarcze wraz z przywróceniem mechanizmów, praw ekonomicznych obsługiwanych przez prawo cywilne i handlowe
zadania administracji
* procesy reprywatyzacji i prywatyzacji, ograniczenia funkcji administracji publicznej
* powołanie administracji rządowej
* częściowe odchodzenie od utrzymania przez państwo usług publicznych i przechodzenie na świadczenia ekwiwalentne (w części lub w całości płatne)
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)