Geneza i ewolucja nauki administracji

Nasza ocena:

5
Pobrań: 553
Wyświetleń: 2338
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Geneza i ewolucja nauki administracji - strona 1 Geneza i ewolucja nauki administracji - strona 2 Geneza i ewolucja nauki administracji - strona 3

Fragment notatki:

Geneza i ewolucja nauki administracji: Początki - wiek XVII. Powstanie i rozwój nauki ma charakter 2-kierunkowy: wytyczyli go przedstawiciele nauk policyjnych i kameralistyki
wytyczyli go przedstawiciele teorii organizacji.
Ad.1) XVII wiek- powstaje kameralistyka. Przedstawiciele zajmowali się ustaleniem najlepszych dróg zagadnienia bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego państwa. Kształtowali oni kadry dla dyplomacji oraz urzędników zarządu wewnętrznego państwa. Policja administracyjna - funkcje państwa, które powinno zapewnić obywatelom bezpieczeństwo. Kameraliści badali, jakie instytucje służą tworzeniu i utrzymywaniu majątku społecznego (państwa) - podatki, cła, rola państwa w rozwoju przemysłu, handlu, rolnictwa. Najwybitniejszy przedstawiciel tych nauk to Lorenc von Stein.
Ad.2)
Teoria organizacji powstała w XIX wieku - rozwój przemysłu spowodował zapotrzebowanie na sprawną i skuteczną administrację, organizację, obniżanie kosztów produkcji, zwiększanie wydajności pracy. Pojawili się inżynierowie, którzy tworzyli teorie organizacji. Teoria ta rozwijała się żywiołowo „szkoły teorii organizacji”:
szkoła klasyczna - naukowe zarządzanie (Fryderyk Taylor, Karol Adamiecki)
szkoła administracyjna (Henryk Fayol, Max Webber)
szkoła relacji międzyludzkich (Elton Mayo)
Szkoła klasyczna: Fryderyk Taylor - amerykański inżynier (2poł. XIX wieku). Doradca ds. organizacyjnych. Dążył do usprawnienia procesów pracy metodą doświadczalną; przyjął założenie, iż każda pracę należy wykonywać przy zastosowaniu najlepszej metody jej wykonania. Metoda empiryczna. Badania chronometrażowe (mierzył czas). Był on zwolennikiem skracania dnia pracy. Wprowadził premię za dobrą pracę oraz żółte kartki. Prace należy podzielić na kierowniczą i wykonawczą. Umysłowa strona (kierownictwo). Robotnicy (wykonawcza strona). Taylor wprowadził podział pracy kierowniczej (wyższe i niższe szczeble). Reguła poszukiwania osób, rekrutowania na stanowiska pracy wg. predyspozycji i kwalifikacji - nie wszyscy ludzie się nadają. Zwolennik upowszechniania najlepszych metod - szkolenie, doskonalenie pracowników. Stosował swoją teorie organizacji. Był angażowany przez różne formy. Jego dokonania były imponujące. Karol Adamiecki - inżynier (XIX/XX wiek). Stworzył katedrę zasad organizacji pracy w AW. Twórca prawa harmonii pracy. Uważał, że wydajność jest wtedy największa, kiedy czynności współdziałających ze sobą podmiotów zostaną zharmonizowane (czasy pracy też). Problem „wąskich przekrojów” - o wydajności pracy decyduje najsłabsze ogniwo, którego wydajność jest najmniejsza. Trzeba starać się je wzmacniać. Koncepcja harmonii pracy

(…)


Sprawiedliwego wynagrodzenia
Jedności kierownictwa
Centralizacji
Hierarchii
Ładu
Ludzkiego traktowania pracowników
Stabilizacji personelu
Inicjatywy
Zgrania personelu
Komentarze do zasad:
Specjalizacja to zjawisko naturalne, które występuje tak w przyrodzie, jak i w działalności administracyjnej. Podział pracy prowadzi do większej wydajności, bo pracownik, który wykonuje tę samą pracę osiąga znaczną biegłość…
… na poszanowanie władzy i dyscyplinę).
Jedność personelu, harmonia, zgranie to czynniki, które stanowią o powodzeniu instytucji. Należy unikać wszystkiego, co prowadzi do skłócenia personelu. Fayol krytykował kierowników, którzy wyznawali zasadę „dziel i rządź”. Maks Webber - żył na przełomie XIX/XX wieku. Reprezentował inny typ osobowości. Niemiecki uczony, profesor uniwersytetów. Nie miał wykształcenia…
…. Kierownik musi podjąć walkę z lenistwem, egoizmem itp.
Sprawiedliwe wynagrodzenie to takie, które zadowala obie strony; problematyka premii + bodźce w naturze, deputaty.
Jeden przełożony i jeden plan dla szeregu czynności zmierzających do tego samego celu.
Brak jednego uniwersalnego stopnia centralizacji, który należy wprowadzić w każdej instytucji, stopień centralizacji elementem poszukiwania rozwiązań…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz