Funkcjonowanie społeczne osób z autyzmem

Nasza ocena:

3
Pobrań: 350
Wyświetleń: 2359
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Funkcjonowanie społeczne osób z autyzmem - strona 1 Funkcjonowanie społeczne osób z autyzmem - strona 2 Funkcjonowanie społeczne osób z autyzmem - strona 3

Fragment notatki:


Autyzm u dzieci:  Funkcjonowanie społeczne  osób z autyzmem   Ewa Pisula Wydział Psychologii UW Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl Komunikacja Tworzenie  relacji  społecznych Ograniczone wzorce,  zachowania,   aktywności  i zainteresowań Autyzm Zróżnicowanie wczesnego przebiegu rozwoju  społecznego dzieci z autyzmem – klasyfikacja  Hanny Jaklewicz. Dzieci nadmiernie spokojne i bardzo niespokojne. Oznaki zaburzeń ujawniające się  we wczesnym rozwoju społecznym dziecka: - brak (ograniczone) zainteresowanie ludźmi,  (traktowanie przedmiotowe), - trudności w tworzeniu więzi emocjonalnych  (poglądy Kannera; wyniki badań), Czy osoby z autyzmem są zdolne do tworzenia więzi  emocjonalnych?   Procedura Obcej Sytuacji (M. Ainsworth i in., 1978)  Analiza zachowania dziecka w trudnej sytuacji separacji od  matki (różnicowanie opiekuna i osoby obcej)  Dzieci z autyzmem, z zespołem Downa i rozwijające sie  prawidłowo w wieku 4-6 lat  1 2 3 4 5 6 WYNIKI: 1. Rozkład poszczególnych wzorców zachowania był  podobny w grupie dzieci z autyzmem, z zespołem  Downa i rozwijających się prawidłowo (ufne przywiązanie, unikowe, ambiwalentne  i zdezorganizowane). 2. Połowa dzieci z autyzmem przejawiała wzorzec,  który można interpretować w kategoriach ufnego  przywiązania. Jak matki spostrzegają przywiązanie swoich  dzieci  z autyzmem? „On okazuje mi uczucie, ale robi to subtelnie.  Przytula się do mnie, kiedy śpi ze mną w łóżku.  Nie potrafi powiedzieć słowami, co czuje. Mogę  sprawić, by on powiedział: , ale czułabym się tak, jakbym go  zmuszała do powiedzenia tego" Czasem pytam go: „Kochasz mamę?”  On nic  nie odpowiada... Nie ma „tak”, nie ma „nie”.  Nic nie ma... Jest cisza...  Zaburzenia empatii – brak współdzielenia  emocji, synchronii. Zaburzone niewerbalne zach. społ. - kontakt  wzrokowy (Tinbergen), dystans fizyczny. Opór i negatywizm w relacjach społecznych, Zaburzone relacje z rówieśnikami.  Badania nad przyjaźnią Dzieci z autyzmem charakteryzuje  “bardzo silne pragnienie samotności”  (Kanner, 1943)  Wyniki współczesnych badań  (m. in. Bauminger, Shulman  i Agam, 2003; Bauminger i in., 2008; Jobe i White, 2007) : - osoby z autyzmem doświadczają poczucia  osamotnienia i cierpią z jego powodu, - brakuje im umiejętności niezbędnych do tworzenia  satysfakcjonujących relacji interpersonalnych,   - potrzeba posiadania bliskich związków  u większości z nich nie jest zaburzona. Dziecko z autyzmem jako uczestnik interakcji:

(…)

…, jakby nie było zainteresowane
obecnością i zachowaniem innych ludzi,
- w kontaktach społecznych okazuje mało
pozytywnych emocji ,
- częściej protestuje, przerywa kontakt,
- nie potrafi bawić się z innymi.
Zróżnicowanie populacji – ale u wszystkich osób
występują jakościowe zaburzenia zdolności
uczestniczenia w interakcjach społecznych
Dziękuję za uwagę!

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz