To tylko jedna z 17 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Autyzm u dzieci: Funkcjonowanie społeczne osób z autyzmem Ewa Pisula Wydział Psychologii UW Ewa.Pisula@psych.uw.edu.pl Komunikacja Tworzenie relacji społecznych Ograniczone wzorce, zachowania, aktywności i zainteresowań Autyzm Zróżnicowanie wczesnego przebiegu rozwoju społecznego dzieci z autyzmem – klasyfikacja Hanny Jaklewicz. Dzieci nadmiernie spokojne i bardzo niespokojne. Oznaki zaburzeń ujawniające się we wczesnym rozwoju społecznym dziecka: - brak (ograniczone) zainteresowanie ludźmi, (traktowanie przedmiotowe), - trudności w tworzeniu więzi emocjonalnych (poglądy Kannera; wyniki badań), Czy osoby z autyzmem są zdolne do tworzenia więzi emocjonalnych? Procedura Obcej Sytuacji (M. Ainsworth i in., 1978) Analiza zachowania dziecka w trudnej sytuacji separacji od matki (różnicowanie opiekuna i osoby obcej) Dzieci z autyzmem, z zespołem Downa i rozwijające sie prawidłowo w wieku 4-6 lat 1 2 3 4 5 6 WYNIKI: 1. Rozkład poszczególnych wzorców zachowania był podobny w grupie dzieci z autyzmem, z zespołem Downa i rozwijających się prawidłowo (ufne przywiązanie, unikowe, ambiwalentne i zdezorganizowane). 2. Połowa dzieci z autyzmem przejawiała wzorzec, który można interpretować w kategoriach ufnego przywiązania. Jak matki spostrzegają przywiązanie swoich dzieci z autyzmem? „On okazuje mi uczucie, ale robi to subtelnie. Przytula się do mnie, kiedy śpi ze mną w łóżku. Nie potrafi powiedzieć słowami, co czuje. Mogę sprawić, by on powiedział: , ale czułabym się tak, jakbym go zmuszała do powiedzenia tego" Czasem pytam go: „Kochasz mamę?” On nic nie odpowiada... Nie ma „tak”, nie ma „nie”. Nic nie ma... Jest cisza... Zaburzenia empatii – brak współdzielenia emocji, synchronii. Zaburzone niewerbalne zach. społ. - kontakt wzrokowy (Tinbergen), dystans fizyczny. Opór i negatywizm w relacjach społecznych, Zaburzone relacje z rówieśnikami. Badania nad przyjaźnią Dzieci z autyzmem charakteryzuje “bardzo silne pragnienie samotności” (Kanner, 1943) Wyniki współczesnych badań (m. in. Bauminger, Shulman i Agam, 2003; Bauminger i in., 2008; Jobe i White, 2007) : - osoby z autyzmem doświadczają poczucia osamotnienia i cierpią z jego powodu, - brakuje im umiejętności niezbędnych do tworzenia satysfakcjonujących relacji interpersonalnych, - potrzeba posiadania bliskich związków u większości z nich nie jest zaburzona. Dziecko z autyzmem jako uczestnik interakcji:
(…)
…, jakby nie było zainteresowane
obecnością i zachowaniem innych ludzi,
- w kontaktach społecznych okazuje mało
pozytywnych emocji ,
- częściej protestuje, przerywa kontakt,
- nie potrafi bawić się z innymi.
Zróżnicowanie populacji – ale u wszystkich osób
występują jakościowe zaburzenia zdolności
uczestniczenia w interakcjach społecznych
Dziękuję za uwagę!
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)